[NUUG kart] Bakgrunnsbilder (Var: Adresseimport fra NVDB)

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Tue May 6 14:25:34 CEST 2014

> En liten avsporing om Bing-avsporing (sic):
> Mitt inntrykk (hovedsakelig fra Trøndelag-perspektiv) er at Bing-bildene
> ofte er gode, men at forskyvningen er avhengig av høyden over havet.
> Altså hvis du justerer offset slik at Bing matcher virkeligheten på ett
> sted, vil det også matche andre steder på samme høyde. Men forflytter du
> deg bare 100-200 høydemeter er det "ravgæli"; typisk forskjøvet så mye
> at det er vanskelig å se hvilke hus som egentlig har blitt tracet.
> Forskyvningen ser man f.eks. hvis man sammenlikner med både GPS-spor og N50.
> [...]

Jeg har samme erfaring de fleste plasser. I Trondheim var kvaliteten
på Bing-bildene inntil nylig fantastisk, med så godt som null
forskyvning selv i bratte områder, men bildene begynte å bli gamle.
Nå er det nyere bilder, men spesielt i bratte områder er det vanskelig
å få til skikkelige alignment til GPS eller kartverkets WM(T)S.

I april kom også Mapbox Satelitte (et av standardvalgene i JOSM) med
gode, detaljerte bilder. I Trondheim er de av sammenlignbar kvalitet
som de nye fra Bing og i Hammerfest er de mye bedre.
http://www.digitalglobeblog.com/2014/04/09/mappingtheworldinosm/

Geir Ove