[NUUG kart] Import af søer fra Kartverket

Atle Frenvik Sveen atle.sveen at gmail.com
Thu May 22 10:32:28 CEST 2014

Pent!

Støtter oppfordringen om å dele beskrivelse av arbeidsprosess.

Jeg prøvde meg selv på å legge inn en del vann i Sigdal kommune basert på
Kartverkets data. Jeg prøvde først sosi2osm, men fikk problemer med at det
ble lassevis av multipolygoner etc i JSOM. Altså ikke helt optimalt (kan
dog skyldes at jeg er totalt nybegynner med JSON). Løsningen min var å
bruke OGR2OGR med SOSI-støtte og lage meg Shape-filer (som jeg så filtrerte
i QGIS for å kun få vann) som jeg importerte i JSOM med egnet plugin.

Problemet da var at jeg måtte sitte og redigere metadataene manuelt i JSOM,
dermed tok jeg ikke inn mer enn 10-20 vann. Her hadde jeg også et issue med
at de fleste vannene allerede lå inne fra Landsat-data, så jeg måtte også
slette disse først. Dette ble en veldig maunell-arbeidskrevende jobb, så
tips om å effektivisere dette taes imot med takk!

-a

Atle Sveen
MAIL: atle.sveen at gmail.com /
atle at frenviksveen.net