[NUUG kart] Nytt medlem.

Karl Otto Moen karlmoen at online.no
Sun May 25 11:15:42 CEST 2014

Hei.

Mine interesser er friluft og GPS i skjønn forening. Ser at OSM-kartet
over Norge har betydelige mangler, noe jeg har planer om å hjelpe til
med å få rettet opp.

Så på en tur til Finnkonakken logget jeg stien og sammenlignet med den
stien som allerede lå på kartet. Den har blitt lagt om på 2 plasser, og
den ene endringen gikk greitt, fikk koblet endenodene inn på
eksisterende gangvei og tagget den likt. Highway=footway Ref. Changeset
22413476

Med potlatch 2 gikk det galt med Changeset 22413476 hvor jeg i vanvare
endret taggingen av et stort areal.

Har etter det lest mye om dette og mulighetene JOSM gir karttegnere, så
jeg fant ut at å revertere changesettet skulle rette opp feiltaggingen.
Det gjorde det ikke. Jeg fikk istedet et nytt changesett 22475641
opprettet av reverter-pluginen. Og kartvisningen på hovedkartet er
fortsatt ustabil. Viser forskjellige kartdata avhenging av innzooming

Jeg har navn Kartius i OSM-innloggingen og har akkurat begynt å sette
meg inn i fagfeltet kartredigering.

Er dette rette e-postlista å henvende seg til med de problemene jeg har
stelt i stand, eller er det andre plasser som er mere egnet for sånne
spørsmål?

Hvis jeg har jeg kommet rett, har jeg masse spørsmål og synspunkter på
hvordan vi kan få OSM-kartene bedre tilpasset de behov kartbrukere har.

Har vært på vandreferier på Kanariøyene, Mallorca, Kreta og England, og
alle plassene har jeg foretrukket å bruke de åpne kartene fremfor de
offisielle lukkede Topo-kartene, fordi de inneholdt det jeg hadde bruk
for; strek der stiene går....

Vil gjerne bidra i Norge også siden jeg bestandig har GPS med på turene.

Med vennlig hilsen

Karl Otto Moen