[NUUG kart] Nytt forslag til import av vann og bekker

Torstein Ingebrigtsen Bø torsteinibo at gmail.com
Thu Feb 19 02:52:32 CET 2015

Hei,

Nå har jeg lagd (nok) et nytt forslag for importmetode av Kartverket N50
vann, bekker og elver. Hovedendringen er at osm filen er delt opp i mindre
filer for å hindre store mislykkede importer (og et mindre script).

Jeg gjør følgende med filen:
- Sosi filene konverteres til osm (for riverbank blir det nå lagt inn en
FIXME, med påminnelse om at midtlinje må legges til)
- Retningen på elver/bekker blir bestemt fra høydedata, der
høydeforskjellen er liten blir det lagt til FIXME tag
- Veier blir koblet sammen hvis de har lik retning og like tagger og
relasjoner (arealdekke relasjoner er da inkludert).
- Filen blir splittet i 0.15x0.15 grader. Dette gir osm filer på opptil 2
MB (ca 15k noder). Denne størrelsen er grei arbeidsstørrelse, ikke for
liten og heller ikke så stor at JOSM og opplastingen blir for treg.
- De lastes så opp til google drive.

For import av arealdekke (skog, myr, boligområder, m.m.) kommer det en
tilsvarende metode. Jeg har verifisert at disse to importene er kompatible
(det vil blant annet si at det blir bare en vei ved skogkant mot innsjø).

Hilsen
Torstein