[NUUG kart] Import av Elveg-data: Veien videre

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Mon Jun 8 10:57:57 CEST 2015

On Mon, 2015-06-08 at 10:00 +0200, Geir Ove Myhr wrote:

> Det har vært diskutert før her:
> http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=492858#p492858
>
> Min konklusjon var den motsatte. Så lenge veiene ikke forandres,
> forandres ikke nvdb:id (TRANSID, som den heter i Elveg).

Det er ikke den jeg hadde i tankene. Dette er lenger tilbake, like etter
slippet fra Kartverket.

Jeg har ikke tid til å søke etter det i arkivet, men er fremdeles ganske
sikker på at det er blitt sagt. Det var tekniske årsaker, mulig noe
rydding eller flytting til nytt system som gjorde at alle objekter fikk
ny id. Og siden det har skjedd tidligere så kan vi ikke utelukke at det
kan skje i fremtiden.

Men om man er av en annen oppfatning i dag så er det helt greit. Å ha en
id på objektene er jo veldig fint når man skal sammenligne osm med elveg
eller andre datasett.