[NUUG kart] Elveg og highway=trunk

Kristoffer Hagen kristoffer_hh at live.no
Tue Jun 30 17:57:37 CEST 2015

Alle primære(skiltede) fylkesveier var frem til riksveireformen i 2010 riksveier og tagget med highway=primary. Samtidig var stamvegene tagget med highway=trunk.

Når de fleste riksveiene ble degradert til primære (skiltede) fylkesveier, ble de som fortsatte å være riksveier endret til highway=trunk.

I følge definisjonen på wikien <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dtrunk>  er highway=trunk viktige veier som ikke er motorveier.

Man kan i realiteten ikke sammenligne det norske veisystemet mot resten av Europa.

Norge har nest lavest befolkningstetthet i Europa og domineres geografisk av Europas største fjellkjede.

Kristoffer Hagen