[NUUG kart] Hva med et forum for "OSM Norge"?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Mar 19 09:41:04 CET 2015

[Christer van der Meeren]
> Jeg er helt ny her, og ønsker å bidra til OSM. Dette var det eneste
> norske communityet jeg fant. Og hvis dere tillater en fersking som meg
> å si hva jeg mener og kaste stein i glasshus (dere får ta det som et
> tegn på dedikasjon), så har jeg et forslag:
>
> La oss gå bort fra mailinglisten og over til et forum.

Jeg har personlig ingen interesse av å bruke tid på å følge med
regelmessig på om nettsider endrer seg, og vil ikke bli med over i et
forum.

> Jeg ønsker å fremheve følgende argumenter for dette:
>
> 1. Det er vanskelig å søke seg fram til tidligere informasjon i
> mailinglisten. Jeg har ikke funnet noen søkefunksjon, kun et "manuelt"
> arkiv.

Kanskje du liker
Der er det søkemulighet.

> [...]
> vises månedsvis, og tråder som spenner over flere måneder blir da
> oppdelt uten god mulighet for å finne hele tråden.
>
> 3. Mailingliste i seg selv er en ganske høy list for mange av den "yngre
> garde" som vokste opp med forum og lignende (jeg er selv 27). Jeg synes
> ikke det er logisk på noen måte hvordan emner jeg ikke har startet svares
> på (spesielt om jeg skal svare på et spesifikt innlegg - og det virket
> plent umulig å svare om man får "daily digest"). Det er vanskelig å følge
> med på enkeltemner man finner interessante.

Til dette er det vel bare å si at det finnes bedre måter å lese
epostarkiv på enn dette.  Personlig bruker jeg notmuch til å holde rede
på epostarkivet mitt, og der får jeg fritekst-og merkelappsøk av
millioner av epost på sekunder samt god håndtering av epost-tråder og
mulighet for å svare på meldingene direkte.  Anbefaler å ta en titt på

Det er vel neppe noe stort tap om jeg ikke blir med videre, og det er jo
ingenting som hindrer noen å lage et forum.  Jeg har sett det gjort før,
i foreningen Skepsis, da en gikk fra en epostliste til et forum for å nå
ungdommen.  Aner ikke hvor vellykket det var, da jeg ikke deltar på
forumet og dermed ikke lenger er involvert i aktivitetene der. :)

Livet mitt er for kort til å bruke det til å besøke en haug nettsider
for å se om noe er nytt.  Jeg forventer at datamaskinen tar seg av
innsamling av relevante meldinger som jeg kan lese samlet på et sted. :)

--
Vennlig hilsen