[NUUG kart] Frislipp av NDH / hoydedata.no

Atle Frenvik Sveen atle at frenviksveen.net
Tue Nov 1 21:05:39 CET 2016

On Tue, Nov 1, 2016, at 03:11 PM, Vidar Gundersen wrote:

> (Min kommentar: Jeg synes det går smått fremover med frislippene. Hva
> er det som hindrer frislipp av offentlige geodata?)

Jeg regner med at det er FKB-data du savner "traction" på?

Problemet er rett og slett politisk: FKB-dataene produseres av kommunene
og de "tjener" (eller tjener inn kostnadene) på salg av disse dataene
(sikkert en forenkling,men poenget holder). Dermed må det på plass
midler til kommunene for å dekke opp tapt fortjeneste/betale for å
generere dataene.

Det er altså ikke Kartverket det står på i denne omgang, det er snakk om
kommunene. Kostnadene som må dekkes inn for FKB er også betraktlig
større enn for N50. Det betyr ikke det dette ikke er mulig, Danmark
hadde samme finansieringsmodell, og det er det frigitt.

-a