[NUUG kart] Tips og råd til OSM-prosjektoppgave

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Fri Sep 2 21:38:52 CEST 2016

Hei!

Øystein har allerede beskrevet mye veldig bra. Noen offentlige datasett som
hadde vært kjekt å kunne importere i OSM er:

Ladestasjoner fra NOBIL
Det er allerede gjort en import fra ladestasjoner.no (som igjen kommer fra
NOBIL). Det er altså en god del data fra før, men det som gjør denne
lettere enn mange andre er at det er punkter. Dermed kan man for hver
ladestasjon i NOBIL søke etter ladestasjon i nærheten i OSM (f.eks. ved
hjelp av Overpass API - http://overpass-turbo.eu/) og finne ut om den
finnes fra før, og om den som ligger her er endret etter at den ble
importert fra ladestasjoner.no. Hvis den ikke er endret, er det greit å
oppdatere posisjon, etc. Hvis noen har flyttet på den, kan det være at den
er flyttet nærmere sin reelle posisjon og da kan man ikke oppdatere fra
NOBIL automatisk. Jeg har eksperimentert noe med dette for ei tid tilbake,
og skal klare å grave opp litt eksempelkode om du er interessert. Du må
spørre om API-nøkkel hos NOBIL (post at nobil.no). Det er meningen at dataene
skal være offentlige, men kan ikke huske å ha sett lisens, så man må nok få
eksplisitt tillatelse for å ta dem inn i OSM.

FKB-data fra kartverket
Etter planene som ble presentert for noen år siden og som har vært fulgt
siden, er 2017 året da FKB-data (dvs. detaljerte kartdata) skal kunne
frislippes. Det er altså per i dag ikke sluppet, men det kunne vært greit å
starte på de tekniske løsningene før frislippet (selv om det er risiko for
at det ikke blir sluppet).  Det mest åpenbare for meg her er
bygningsomriss. FKB har fire standard-nivåer FKB-A til FKB-D. I tettbygde
områder inkluderer dataene 3D-form til bygninger. Dette er det også
(uoffisiell?) støtte for i OSM. Du har kanskje tilgang til
eksemplel-FKB-data gjennom studiet, ellers går det an å spørre kartverket
om eksempeldata. Jeg anser dette som mer ambisiøst enn ladestasjoner, men
hvis man begrenser til én eller noen få typer data, trenger det ikke vært
så mye.

Ellers er det jeg som har skrevet mesteparten av elveg2osm (
https://github.com/gomyhr/elveg2osm) som Øystein nevnte. Her er en liten
beskrivelse av det som må til for å få data over til OSM-data:

1. Først bruke sosi2osm (https://github.com/Gnonthgol/sosi2osm) til å
konvertere SOSI-formatet til OSM. Dette konverterer tagnavn og slik
direkte, selv om sosi2osm har støtte til å gjøre enkel konvertering av
tagger gjennom et lua-script. Siden vi må gjøre mer enn å bare endre
tagger, lar jeg taggene fra SOSI komme rett over.

2. Fartsgrenser ligger ikke i som tagger på vegsegmenter men som fra-til
meterverdier på segmentene.Dermed må vegsegmentene splittes opp for at de i
OSM skal kunne ha en maxspeed-tag. Det samme gjelder høydebegrensninger og
maxheight-tag. Det går en del prosessering med til å håndtere
inkonsistenser i dataene. F.eks. stemmer ikke alltid meterverdiene for
fartsgrensene med lengden på vegsegmentene, det kan være fartsgrenser på
veier som ikke eksisterer i datasettet, etc. Jeg har meldt fra om en del
slikt til kartverket, men de virker ikke veldig entusiastiske for å rette
opp dette. Det mangler også iblant obligatoriske tagger.

3. Bytt ut SOSI-tagger med tilsvarende OSM-tagger. Dette er ikke alltid
like rett fram, siden detaljeringsnivået kan være forskjellig eller ha
fokus på forskjellige egenskaper.

4. Snu alle veger som har oneway=-1, slik at veien får oneway=yes

Du kan se gjennom koden og kommentarene i
https://github.com/gomyhr/elveg2osm/blob/master/elveg2osm.py for mer
detaljer.

En utfordring er at geometrikonseptet er litt forskjellig i OSM og Elveg. I
Elveg. er f.eks. et svingefelt ei egen linje som går av fra veien, selv om
det bare er et ekstra felt på den samme veien. I kryss er det
svingekonnekteringslenker som går på kryss å tvers for å binde sammen
svingefeltene med de vegene de kan svinge til. OSM har ikke tagger på
veggeometrier som matcher disse konseptene.

Verktøyet elveg2osm gjør ingen forsøk på å flette med eksisterende data.
Det blir opp til manuell fletting eller andre verktøy. Her kan det
definitivt gjøres en jobb.

En utfordring jeg har sett er at kartverket sin nedlastningportal kan være
tungvindt å bruke. For Elveg er det greit nok - der er alt samlet i ei
zip-fil som igjen kan pakkes ut til kommunevise filer. For N50 tror jeg man
må velge hver kommune manuelt. Det gjør det vanskelig å laste ned hele
datasettet da man må klikke riktig i et kart 428 ganger. Det er heller
ingen varsling om oppdateringer (eller sist-oppdatert metainformasjon), så
man må bare laste ned en gang i blant og se, eller finne ut omtrent hvor
ofte det oppdateres.

Mvh
Geir Ove