[NUUG kart] Tips og råd til OSM-prosjektoppgave

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Mon Sep 5 09:32:19 CEST 2016

On Fri, 2016-09-02 at 20:00 +0200, Christer van der Meeren wrote:
> [...]
> det. Har sikkert brukt 50-100 timer på 7-8% av veiene. Vil anslå at
> 99% av veier i Bergen er lagt inn allerede, men Elveg inneholder
> stort sett bedre geometri, samt metadata som gatenavn osv. Det tar
> stor tid å sammenligne alle data manuelt, oppdatere all geometri, og
> passe på at alt flettes sammen på forsvarlig måte. Det hadde vært
> helt fantastisk å få automatikk på dette, men det er nok veldig
> vanskelig å finne ut hvilke veier i OSM og Elveg man skal
> sammenligne. Selv en halvautomatikk her hadde nok hjulpet godt på.

Bare en liten kommentar her: Det er vi som splitter polygoner opp i
multipolygoner for å unngå linjer som ligger over hverandre.  Det vil
man jo ellers få når et vann f.eks. grenser til myr og skog. Det er
ikke slik fra kartverket. Dette var veldig omdiskutert og jeg er ikke
sikker på at valget vi gjorde var det mest optimale. Det blir ganske
komplekst med så mange små linjer som settes sammen i stedet for å ha
et polygon til hvert område. Og en liten feil kan skape store
ringvirkninger.

Mye av N50-dataene er gode. Å si at alt er gammelt og grovt er feil. De
fleste vann, myrer og skog f.eks. er veldig nøyaktige. Det meste jeg
har importert har et punkt omtrent for hver meter, og det er jo mer enn
det vi egentlig trenger. Stier er vel det som er dårligst, der er det
mye rart, og man bør definitivt sjekke før import om de eksisterer. Vi
ønsker jo ikke å ta inn data som er feil.

-Sverre