[NUUG kart] Import av norske sjømerker

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Thu Dec 28 08:33:51 CET 2017

27. desember 2017 kl. 18:54 skrev Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>:

> Så bra.  Hva er nøyaktigheten på dette datasettet?  Har en vag ide om at
> jeg har sett på dette for noen år siden, og da var lykten jeg tittet på
> noen hundre meter feil.  Jeg erinderer ingen detaljer, så jeg håper jeg
> så på et annet datasett enn det du planlegger å importere.

Godt spørsmål. Jeg har sammenlignet datasettet i JOSM mot Kartverkets
norske sjøkart i raster (som er standard imagery i JOSM), mot Kartverkets
elektroniske vektorkart (ENC-utgave), mot Eniro´s sjøkart og mot flyfoto,
og sjømerkene har akkurat samme posisjon der jeg har sjekket. Jeg antar at
Kystverkets datasett er grunnlaget for disse sjøkartene.  Det finnes
sikkert enkelte avvik, men jeg har ikke sett noen ennå.

De fyrlyktene som allerede ligger inne i OSM (i Norge og andre land) er
importert inn for noen år siden fra de amerikanske "List of Lights" bøkene
fra National Geospatial-Intelligence Agency, og inneholder dessverre en del
feil, sannsynligvis fordi dette var avledede data. Det hadde vært bra å få
oppdatert dette, men jeg har ikke klart å få ut data fra Kystverket om
fyrlyktenes lyssektorer i et fornuftig format for tagging, kun en shapefile
som tegner sektorene på kartet.