[NUUG kart] Kommunevis SSR import og fletting.

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Fri Dec 29 14:39:52 CET 2017

> Den 29. des. 2017 kl. 10.42 skrev Håken Hveem <krbjhvee at online.no>:
>
> Jeg lurer på om det er mulig importere og synkronisere/flette SSR data
> kommunevis med følgende scripts:
> https://github.com/relet/ssr

Jeg tror dette skriptet ble laget til forrige versjon av SSR. Etter at
Kartverket la om til SSR2 har vi ennå ingen enkel måte å få inn stedsnavn
til OSM.

Jeg vil tro at vi bare har et sted mellom 1% og 5% av alle ca 1 million
norske stedsnavn inne i OSM, så det mangler mye ennå. Og et kart der de
fleste stedsnavn mangler er jo ikke helt fullverdig, synes jeg.

Jeg har laget et utkast til en plan, men mangler skript til å gjøre om
GML-filene til ferdig taggede OSM-filer (ikke min kompetanse), så jeg
kommer ikke videre:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Import_av_stedsnavn_fra_SSR2

Vi bør diskutere om importen til OSM kan automatiseres, ellers blir vi vel
aldri ferdig med så mange objekter. For eksempel kunne vi ha lastet inn
alle navn som ikke finnes fra før innen en viss radius og lagt de
resterende i en fil til manuell behandling. Jeg importerte alle stedsnavn
for hovedgruppen "bebyggelse" for Aust-Agder manuelt, og det er en
tidkrevende prosess. Men først må vi få konvertert filene.

Nå som mange etater går over til å levere data i GML 3.2.1 (med
komplekse/nøstede strukturer) har vi for øvrig behov for et generelt
verktøy for å konvertere slike filer til et format som kan leses av JOSM, a
la sosi2osm og sosicon for SOSI-formatet.

Innspill?