[NUUG kart] Elveg oppdatering?
Hans Olav Skogstad
hans-olav.skogstad at online.no
Tue Jul 25 11:00:42 CEST 2017
Sverre kom meg i forkjøpet. Skal man se på hva som er "mest rett" av
highway=service og highway=unclassified, synes jeg sistnevnte er nærmest
sannheten. Jfr. hva som står på wikien.
Det å endre highway=* etter hva slags andre egenskaper veien har blir helt
feil. Hvis man kan trekke sammenligningen til private motorveier i Europa,
burde de vært tagget som highway=service da? Selvsagt ikke.
Jeg har pleid å sjele litt til
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:service for å se hvilken veier
highway=service kan egne seg på, selv om lista ikke er komplett gir den en
pekepin på hva slags veier som bør være highway=service.
--
MVH
Hans Olav Skogstad
On Tue, 25 Jul 2017 10:53:29 +0200, Sverre Didriksen
<sverre.didriksen at usit.uio.no> wrote:
> Først å fremst så bør man vel da sette på tilganger der det mangler for
> at det skal bli mer riktig. Å endre på veitype er ikke veien å gå.
>
> Min oppfatning er at beskrivelsen "minor public roads typically at the
> lowest level of the interconnecting grid network" er mer treffende enn
> "For access roads to, or within an industrial estate, camp site,
> business park, car park etc" for våre skogsveier generelt. Iallefall
> for veier som går til støler eller hyttegrender, og som er åpne for
> allmen ferdsel.
> For skogsveier som kun er laget for å hente ut tømmer og som ellers
> ikke går noe sted annet enn langt til skogs, så nærmer vi jo oss både
> track og service. Men de veiene vil heller ikke ha noen innvirkning på
> routing.
>
> Som nevnt så er det ikke noen veitagg som passer helt perfekt, men
> dette er det beste vi har.
>
> -Sverre
>
>
More information about the kart
mailing list