[NUUG kart] Import av ssr2

Tor torsm.news at gmail.com
Tue Apr 10 00:03:43 CEST 2018

8. apr. 2018 kl. 17:59 skrev Øystein Bjørndal <obtitus at gmail.com>:

> Jeg og nkamapper at gmail.com har gjort klart for import fra Kartverkets
> nye stedsnavn-api, wiki [0]

Først av alt: Bra jobba!

Jeg har ikke kikket nøye på dette, men har noen noen foreløpige
kommentarer og betraktninger.

Jeg ser at det på
<https://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Import_av_stedsnavn_fra_SSR2> er
brukt historic=summer_mountain_farm mens det i regnearket er brukt
historic=shieling. Sistnevnte er riktig da det er det seter heter på
engelsk. Jeg antar at de fleste setre er nedlagte og at den automatiske
konverteringen bør gi historic=shieling, men en seter som faktisk
fortsatt er i drift bør endres manuelt til place=shieling.

På samme side er place=hill brukt, mens det i regnearket står
natural=hill. Jeg mener at natural her er best siden det også heter
natural=peak. Syns ikke det er nødvendig å kombinere natural=hill med
place=locality. Noen av ssr-typene kan kanskje settes automatisk til
natural=peak.

Jeg ser at mange av nodene ikke er helt identisk plassert med tilhørende
objekt i N50 og/eller OSM. Syns det ser ut til at N50/OSM har riktigst
plassering i forhold til SSR. Dette kan være greit å være oppmerksom på
under import.

I byene er det en god del navn fra nedlagte gårdsbruk og
husmannsplasser. Ser at noen av disse er tagget med
place=isolated_dwelling + fixme=consider place=farm or to exclude from
import. Her ligger det mye lokalhistorie, og disse mener jeg derfor
absolutt bør inn i OSM, selv om jeg er usikker på hvordan de best bør
tagges.

Vi bør ha en side/tabell for å holde oversikt over hva som er importert
i de ulike kommunene.

Import av forrige versjon av SSR ble diskutert på den internasjonale
importlista, men det er vel sikkert fem år siden nå. Jeg tror derfor det
vil være lurt å lage en ny eller oppdatert engelsk importwikiside og
konsultere den internasjonale importlista når vi er blitt enige her på
den norske lista.

Det var alt så langt.

--
Tor