[NUUG kart] Elveg-kryss

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Tue Jan 9 11:45:46 CET 2018

Det var jo interessant.

Veikrysset er lagt inn akkurat slik det kommer fra Elveg. Jeg vil tro at
det er flere tusen slike kryss i OSM i Norge nå.

Her er flyfoto av krysset: Flyfoto kryss
<https://www.norgeibilder.no/?x=76753&y=6461005&level=17&utm=33&projects=&layers=&planned=0>
Hølleveien kunne ha vært tegnet med to separate kjørefelt, men mange slike
kryss er ikke det.

Jeg har testet de navigasjonsapp'ene jeg har samt routingen i
openstreetmap.org på dette krysset, og de fleste gjør det faktisk helt
riktig, men GraphHopper's meldinger er ikke optimale. Den sier:

   - "Turn slight left onto Hølleveien" i stedet for "Turn left" for
   venstresving fra Stauslandsveien
   - "Keep left onto Stauslandsveien" (og viser pil rett frem) i stedet for
   "Turn left" for venstresving fra Hølleveien

Jeg la ellers merke til at en av app'ene brukte gamle OSM-data, og det
siste krysset er bare to måneder gammelt.

Skal vi anse dette for å være en svakhet i enkelte av applikasjonene, eller
bør vi ha en regel for vinkelen mellom veiene i slike kryss?
Hva bør i så fall vinkelen mellom veiene maksimalt være for å være sikker
på riktig veiledning fra navigasjonsapp'ene?