[NUUG kart] Elveg-kryss

Gorm E. Johnsen nuug at gorm.cc
Tue Jan 9 17:14:08 CET 2018

>Med "svingkurvene" antar jeg at du mener de to korte enveiskjørte
veibitene forbi midtrabatten i Stauslandsveien - stemmer det?
Bare den siste biten av dem; kurven.

>Med "dobbel" veilinje i Hølleveien så antar jeg at du tenker at Hølleveien
i dette krysset kunne ha vært tegnet som to separate enveiskjørte veier (én
for hver kjøreretning) fordi det er tegnet opp skravert gult felt i gaten
mellom disse to kjøreretningene?
Ca. Så lenge det ikke er midtrabatter, så pleier jeg ikke å tegne dobbelt.
Men om det er store skarverte felt, så hender det.
Det jeg mente var: Hadde det vært dobbelt-way, så hadde geometrien funket
helt fint.

>Den siste setningen ("Filskifte til høyre" ved venstresving fra
Stauslandsveien) - mente du "Filskifte til venstre" her, eller får du
virkelig beskjed om å svinge til høyre når du skal til venstre?
Jeg overdrev litt, men jeg mente det jeg skrev. Fordi wayen fra Stausland
er så "parallel" med Hølleveien at noen routere sikkert kan tolke det slik;
at det blir et filskifte til høyre, omtrent som en motorvei-rampe.

>Hvilket navigasjonsprogram er det som gir disse meldingene?
Prøv f.eks med:
https://www.openstreetmap.org/directions?engine=graphhopper_car&route=58.08711%2C7.81716%3B58.08828%2C7.81428#map=18/58.08759/7.81545
Gjelder også OSMAND.

>Er dette et generelt problem som du har opplevd i veikryss med midtrabatt
eller gjelder det bare dette ene krysset?
Har opplevd det i andre liknende kryss. Ikke vanskelig å finne flere.

Gorm E. Johnsen