[NUUG kart] NSR importert i OSM

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Mon Apr 8 10:13:40 CEST 2019

On Mon, 2019-04-08 at 07:35 +0000, Wiklund Johan wrote:
> «Vil det si at du…»
> Svar: Nei, jeg har ikke gjort denne importjobben (regner med
> spørsmålet var rettet til meg siden det kom direkte til meg i tillegg
> til mailinglisten.
>
> «…kastet ut alle holdeplasser som lå inne i OSM, erstattet med
> offentlige data»
> Svar: ja

Det er svært lite bra at man gjør det. Dette trodde jeg det generelt
var enighet om at vi ikke skulle gjøre.

Her har vi antakelig mistet mye verdifulle data. Det er greit å
oppdatere det som tidligere er importert, men det som er lagt inn
manuelt må man være forsiktig med. Og det som er flyttet eller endret
på etter tidligere importer bør man være forsiktig med å slette/skrive
over.

Om en holdeplass f.eks. ligger feil og noen retter det, så blir det nå
ødelagt. Og det undergraver jo hele konseptet til OSM, hvor brukerne
kan oppdatere kartdataene.

Kanskje man før denne importen burde tatt en diff og sjekket hva som er
riktig?

-Sverre