[NUUG kart] Haakon VIIs gate eller Haakon VII's gate

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Jun 30 18:09:34 CEST 2019

[Jan T]
> Matrikkelen er det naudetatar brukar så om dette ikkje stemmer med
> skilta så er jo det eit problem.

Enig i at det er et problem.  Hvis nødetatene bruker informasjon med
feil så er det helt klart et problem som noen (kommunen?) bør rydde opp
i.  Det virker dog urimelig å legge inn samme feil i OSM, som jo skal
brukes til navigasjon av folk i terrenget.

Det er jo ikke vanskelig å se for seg en stresset person ringe etter
ambulanse som opplyser at han står ved Jonsgate 4, som han bokstaverer
fra skiltet ved siden av, men så viser det seg at databasen har stavet
den Johnsgate og ambulansen havner feil.  Men det løses ikke ved at vi
som oppdaterer OSM ignorerer skiltene i gaten og forholder seg til
informasjon i Matrikkelen.

> Om vi brukar feilskrive skilt i OSM så er ikkje OSM til å stole på
> IMO.  Data frå Kartverket er det alle kart vil bruke og er det
> offisielle.

Hva er et feilskrevet skilt?  Det eneste som er mer autorativt når det
gjelder hva som er riktig navn enn et skilt på stedet / i gaten, er hva
folkene i området selv kaller stedet/gaten.  Hva folkene i kartverket
har lagt inn i Matrikkelen er ikke spesielt autorativt for å finne frem
i terrenget.  Kartverket forsøker tross alt etter beste evne også å
samle inn hva folk på stedet kaller plassene, som de jo anser som
autorativ kilde til slike navn.

Ellers anbefaler jeg å lese historien om Agloe, for eksempel via
om hvordan feil i databasen av og til kan bli til fakta på bakken.

--
Vennlig hilsen