[NUUG kart] Hvordan kjenne igjen SOSI-filer?

Kjell Cato Heskjestad cato at heskjestad.xyz
Sat May 4 17:22:44 CEST 2019

Petter Reinholdtsen wrote:
> +# Start with ".HODE" and end with ".SLUTT", might have BOM at the
> +# start and following ".HODE" near the start there is "\n..TEGNSETT "
> +# followed by the charset and "\n" or "\r\n", as well as
> +# "\n..SOSI-VERSJON " followed by the format version and "\n" or
> +# "\r\n".

En SOSI-fil kan ha et vilkårlig antall kommentarlinjer før .HODE. En
kommentar innledes av tegnet !, og avsluttes av linjeskift.

..TEGNSETT og ..SOSI-VERSJON kan komme på samme linje som .HODE. Lovlige
skilletegn er definert i [1]. En SOSI-fil kan faktisk ha alt innhold på
samme linje (uvanlig), bortsett fra .SLUTT, som "må" komme på egen
linje. Dette har jeg testet i SOSI-vis [2], og Gisline.

SOSI-vis gir ikke feilmelding på filer som mangler ..TEGNSETT og
..SOSI-VERSJON, men krever at ..TRANSPAR og ..OMRÅDE er definert. Når
det er sagt, så tror jeg at de fleste SOSI-filer spesifiserer tegnsett
og versjon.
> Er det forresten noen som
> bruker .sosi på SOSI-filer, eller bruker alle .sos?
Verken Gisline eller SOSI-vis har maske *.sosi i fildialogboksene, kun
*.sos. Har kun sett .sos i min jobb som geodataingeniør.

[1]
https://www.kartverket.no/globalassets/standard/sosi-standarden-del-1-og-2/sosi-standarden/del1_3_sosi_notasjon.pdf
[2]
https://www.kartverket.no/geodataarbeid/Standarder/SOSI/Programmer-og-verktoy/