[NUUG kart] Renummerering av fylkesvegar for 2020

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Thu May 23 16:40:24 CEST 2019

Slik jeg forstår det kan vi få konverteringstabeller fra Vegvesenet for
dette, slik at vi vil vite at fylkesvei nr X i gammel fylke A skal bli
fylkesvei nr Y i nytt fylke B etter 1. januar. Basert på dette er det
enkelt å lage et lite skript som automatisk gjør endringene, og så kan man
sjekke manuelt før opplasting. Nye veinummer med 4 siffer blir secondary,
mens de med 3 siffer blir primary, så endelig blir det system i dette, slik
det allerede er i Trøndelag.

Tilsvarende må gjøres med veinavn. Mange veier får nye navn fordi
nabokommunen brukte samme navn på en annen vei. Også her håper jeg på at
det vil finnes tabeller. Ellers synes jeg ref:2020 og name:2020 kan være
gode tags frem til endringen.

Det blir viktig å gjøre endringene i riktig rekkefølge, f.eks. ikke endre
kommune- og fylkesgrensene før de andre navneendringene er gjort, ellers
blir uttrekkene i Overpass vanskelige.

Her er en WikiProject-side
<https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Norway/Administrative_grenser>
hvor det går an å starte dokumentasjon.