[NUUG kart] Kartverket crowdsourcer georefering av gamle kart

Geir Aalberg geira at met.no
Fri May 15 14:49:05 CEST 2020

On 4/7/20 10:57, Petter Reinholdtsen wrote:

> Det er nok en misforståelse at en kan løse kredibilitetsutfordringer med
> åndsverksloven.  Det løser en derimot med å være den beste kilden til
> korrekt informasjon, slik met.no har gjort med blant annet YR, i tråd
> med NRK Beta-doktrinen,
> Bruksvilkår forankret i åndsverksloven er uegnet.

Nå var det vel egentlig lisensavtaler og ikke Åndsverksloven vi egentlig
diskuterte, og en lisensavtale er jo utvilsomt den mest egnede metoden å
regulere bruk av tjenester. Og for å kunne lisensiere noe må man også eie
det, ellers kan jo folk bare velge å ignorere lisensen. Uten copyright
(hjemlet i åndverklover) er jo fx GPL unenforceable, som det heter på nynorsk.

> Forøvrig er det jo verdt å merke seg at NLOD ikke blir bedre etter hvert
> som årene går, og det er fortsatt en dårlig ide a lage sin egen lisens i
> stedet for å velge en av de eksisterende og godt analyserte lisensene
> som finnes allerede.  NLOD var en dårlig ide før de laget den, forble en
> dårlig ide etter at den var laget, og bør unngås også i dag.

La nettopp merke til (derav necrobumping) at NLOD har kommet i en ny versjon
2.0 siden høringsrunden som ble nevnt. Om den har blitt bedre eller
dårligere skal jeg ikke si noe om, men det tyder jo på at den er under
jevnlig revisjon og det kan være muligheter til å påvirke prosessen. Vet
ikke om NUUG har gjort noe her? Å få embedsverket til å kaste hele lisensen
overbord sitter nok langt inne. Det kan vel også være at når man først får
kjeft for ikke å dele data og så får like mye kjeft når man gjør det virker
lite motiverende og konstruktivt.

-geir