<html>
<head>
<meta content="text/html; charset=ISO-8859-1"
http-equiv="Content-Type">
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
<div class="moz-cite-prefix">Har tenkt litt på det samme også:
importere de frigitte dataene i JOSM og sammenligne de med
OSM-dataene. Og så "overføre" det man vil ha til OSM? Kanskje på
en eller annen smart måte slik at automatiske importeringer ikke
vil importere de samme objektene på nytt?<br>
<br>
Kunne man konvertere geojson til OSM XML, og så åpne det i JOSM?
Dette programmet kan kanskje gjøre det:
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://npmjs.org/package/osm-and-geojson">https://npmjs.org/package/osm-and-geojson</a> ?<br>
<br>
Magnus<br>
<br>
On 02. okt. 2013 12:26, Gorm E. Johnsen wrote:<br>
</div>
<blockquote
cite="mid:CABpiLneqO9YsuGh9PouGfYZ3tBJHfeeKr5GDfPLzQEQDTT0WKQ@mail.gmail.com"
type="cite">
<div dir="ltr">
<div>
<div>Folkens<br>
<br>
</div>
Er det mulig, på en enkel måte, å åpne f.eks geojson lastet
ned fra <a moz-do-not-send="true"
href="http://vegnett.vegdata.no/">http://vegnett.vegdata.no/</a>
som et lag i JOSM? Da vil man jo enkelt kunne laste ned et
område fra osm, sammenlikne, klippe og lime inn data?<br>
<br>
</div>
<div>-gorm</div>
</div>
<div class="gmail_extra"><br clear="all">
<div><br clear="all">
<div>Gorm E. Johnsen</div>
</div>
<br>
<br>
<div class="gmail_quote">2013/10/2 Tyrfing OSM <span dir="ltr"><<a
moz-do-not-send="true" href="mailto:tyrfingosm@gmail.com"
target="_blank">tyrfingosm@gmail.com</a>></span><br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0
.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div dir="ltr">
<div>
<div>
<div>
<div>
<div>Dersom man importerer kommunevis bør man
vurdere hva man gjør med objekter som krysser
kommunegrensene. For veier (og andre
linjebaserte objekt) er dette sikkert ikke et
problem, men f.eks. vann (eller andre polygon)
som blir importert delvis kan være en
utfordring, ihvertfall dersom noen oppdaterer
dem før nabokommunen(e) blir importert.<br>
<br>
</div>
Jeg er enig i at Corine-objekter med fordel kan
byttes ut. Ihvertfall dersom de ikke har blitt
manuelt justert.<br>
<br>
</div>
Det er også mange andre kjekke objekter som bør inn.
F.eks. kraftlinjer/kabler og demninger.<br>
<br>
</div>
Jeg testet litt med en helmanuell import igår (ved å
merge ned noen utvalgte objekter fra sosi-filene til
osm). Noen nye objekter og noen eksisterende der jeg
erstattet geometrien. Ca her: <a
moz-do-not-send="true"
href="http://www.openstreetmap.org/#map=14/58.9538/6.6792"
target="_blank">http://www.openstreetmap.org/#map=14/58.9538/6.6792</a><br>
<br>
</div>
</div>
</div>
<div class="gmail_extra"><br>
<br>
<div class="gmail_quote">1. oktober 2013 kl. 21:56 skrev
Espen Oldeman Lund <span dir="ltr"><<a
moz-do-not-send="true"
href="mailto:espen@espenpost.com" target="_blank">espen@espenpost.com</a>></span>:
<div>
<div class="h5"><br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0
.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div dir="ltr">Så konklusjonen sålangt er å
importere veier der det mangler. Stier tas kun
inn av lokalkjente. Vann og bekker(og sikkert
myr) importeres der det er mangler eller
dårligere data.
<div>
<br>
</div>
<div>All import er kanskje hensiktsmessig å
gjøre kommunevis og da med noen testkommuner i
første omgang?</div>
<div><br>
</div>
<div>Hva med arealobjekter som skog, jordbruk
osv? Bør vi vurdere å kaste ut Corine-objekter
som ikke er endra og heller importere skog fra
N50?</div>
<div><br>
</div>
<div>Vi trenger vel også å sette opp noe i
wiki'en antar jeg slik at vi har oversikt
etterhvert. </div>
<span><font color="#888888">
<div><br>
</div>
<div>Espen</div>
<div><br>
</div>
<div><br>
</div>
</font></span></div>
<div>
<div>
<div class="gmail_extra"><br>
<br>
<div class="gmail_quote">2013/10/1 Sverre
Didriksen <span dir="ltr"><<a
moz-do-not-send="true"
href="mailto:sverre.didriksen@usit.uio.no"
target="_blank">sverre.didriksen@usit.uio.no</a>></span><br>
<blockquote class="gmail_quote"
style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px
#ccc solid;padding-left:1ex"><font
face="sans-serif">Jeg tror også det er
en god ide. Å ta alt
som mangler og i tillegg det som er
grovt inntegnet f.eks. kan være en
god modell. Det er jo en del som er
nøyaktig tegnet etter gode flyfoto,
det er det viktig å bevare. Det er
ofte minst like bra som det Kartverket
har.</font>
<br>
<br>
<font face="sans-serif">-Sverre</font>
<br>
<br>
<br>
<font face="sans-serif">Tyrfing OSM</font><tt><font>
wrote on 01.10.2013 15:54:53:
<div>
<div><br>
<br>
> <br>
> Har sett litt på data for
vatn og bekker. Endel bekker
renner <br>
> oppover, og enkelte vann
ser litt omtrentlige ut når man
<br>
> sammenlikner med GPS-spor
eller Bing. Dvs. jeg tror en
manuell (evt
<br>
> semimanuell for hvite
områder) kan være en god idé.<br>
></div>
</div>
</font></tt>
<br>
<div>
<div><tt><font>> <br>
></font></tt>
<br>
<tt><font>> 30. september 2013
kl. 22:30 skrev Sverre Didriksen
<<br>
> <a moz-do-not-send="true"
href="mailto:sverre.didriksen@usit.uio.no" target="_blank">sverre.didriksen@usit.uio.no</a>>:</font></tt>
<br>
<tt><font>> Veier f.eks må vi
være forsiktig med. Jeg har
erfart at det en del <br>
> steder er mye feil i
Kartverkets data. Det er en del
gamle veier som<br>
> er igjengrodd og som ikke
finnes, men som er i datasettene
til <br>
> Kartverket. En import av
alle veier vil da kunne gjøre en
del skade.<br>
> Jeg tror en kommunevis
manuell import vil være det
beste, helst <br>
> gjort av noen som er kjent.
Men der hvor det er tynt med
data er nok<br>
> en import av alt det som
mangler helt greit. <br>
> <br>
> -Sverre <br>
> <br>
> <br>
> <br>
> Espen Oldeman Lund <<a
moz-do-not-send="true"
href="mailto:espen@espenpost.com"
target="_blank">espen@espenpost.com</a>>
wrote on 30.09.2013
22:06:45:</font></tt>
<br>
<tt><font>> <br>
> <br>
> > <br>
> > Punkt 2 og 3 flyter
vel kanskje litt over i
hverandre. Men med
punkt<br>
> > 3 så tenkte jeg at det
ikke var noe organisert
importering. Det
<br>
> > betyr jo i praksis at
det vil ta lang til å importere
aktuelle
data. </font></tt>
<br>
<tt><font>> <br>
> > <br>
> > Jeg tenker i farta at
ting som myr og vann bør kunne
tas inn
litt <br>
> > mer organisert og se
hva som har best nøyaktighet og
hva som
<br>
> > eventuelt mangler i
OSM. Veier likeså. Mens f. eks.
stier kanskje
<br>
> > kun bør importeres av
lokalkjente som veit at stien
faktisk går
der.<br>
> > Stier i N50 har jo
ganske varierende kvalitet. <br>
> > <br>
> > Punktene mine var
forøvrig kun for å ha noe å
diskutere etter,
så ta<br>
> > de med en klype salt
:-) <br>
> > <br>
> > Espen <br>
> > <br>
> > <br>
> <br>
> > 2013/9/30 Sverre
Didriksen <<a
moz-do-not-send="true"
href="mailto:sverre.didriksen@usit.uio.no"
target="_blank">sverre.didriksen@usit.uio.no</a>>
<br>
> > Espen Oldeman Lund
wrote on 30.09.2013 21:29:05:<br>
> > <br>
> > > <br>
> > > Hei! <br>
> > > <br>
> > > Som dere ser så
har jeg sendt en forespørsel til
Kartverket
om bruk <br>
> > > av de nylig
frigitte dataene i OSM. Men som
tidligere nevnt
så tyder<br>
> > > alt på at data
kan brukes i OSM, så jeg tenkte
at vi bør
begynne å <br>
> > > diskutere hvordan
vi håndterer dette framover. <br>
> > > <br>
> > > Det er i hovedsak
vbase(veger) og N50 som er
aktuelt å bruke
i OSM. <br>
> > > <br>
> > > Jeg tenker at de
i grove trekk er fire måter og
håndtere
disse <br>
> dataene på: <br>
> > > 1. Importere
direkte uten å se på konflikter
<br>
> > > 2. Importere med
en mer eller mindre automatisk
prosess
<br>
> > > 3. Ingen import,
men en prosess der hver enkelt
OSM'er plukker
ut <br>
> > > elementer for
sitt lokale område og legger inn
i OSM <br>
> > > 4. Ignorere
dataene og ikke bruke de i OSM <br>
> > > <br>
> > > Hvilken
framgangsmåte som velges
avhenger sjølsagt av
datasettet.
<br>
> > > <br>
> > > N50 inneholder jo
en drøss av ulike data så før en
går igjennom
<br>
> > > detaljene på de,
så synes jeg det hadde vært fint
å fått
generelle <br>
> > > kommentarer fra
OSM'er på hvordan vi skal
håndtere disse
dataene. <br>
> > > <br>
> > <br>
> <br>
> > Hei <br>
> > <br>
> > Jeg synes det er
viktig å ikke "ødelegge" noe som
ligger
i OSM. Det <br>
> > betyr i praksis at
dataene dtort sett må flettes
slik at vi ikke
<br>
> > overskriver noe eller
får doble objekter. Selvfølgelig
må man
også <br>
> > vurdere om
nøyaktigheten på noe av det
Kartverket har er bedre
og at<br>
> > man da tar inn data
for å korrigere. <br>
> > <br>
> > Jeg tror derfor at
punkt 3 er mest aktuell for de
fleste typer
<br>
> > elementer, men det
finnes unntak. Et av unntakene
er kanskje
<br>
> > kommune- og
fylkesgrenser. <br>
> > <br>
> > -Sverre <br>
> > <br>
> <br>
> > <br>
> > -- <br>
> > </font></tt><a
moz-do-not-send="true"
href="http://www.turkompisen.no/"
target="_blank"><tt><font>http://www.turkompisen.no</font></tt></a><tt><font>
<br>
> > </font></tt><a
moz-do-not-send="true"
href="http://www.kresendo.no/"
target="_blank"><tt><font>http://www.kresendo.no/</font></tt></a><tt><font>
<br>
> > </font></tt><a
moz-do-not-send="true"
href="http://no.linkedin.com/in/espenisaksen"
target="_blank"><tt><font>http://no.linkedin.com/in/espenisaksen</font></tt></a><tt><font><br>
> > </font></tt>
<br>
<tt><font>> <br>
>
_______________________________________________<br>
> kart mailing list<br>
> <a moz-do-not-send="true"
href="mailto:kart@nuug.no"
target="_blank">kart@nuug.no</a><br>
> </font></tt><a
moz-do-not-send="true"
href="http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart"
target="_blank"><tt><font>http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart</font></tt></a><tt><font><br>
</font></tt>
<br>
<tt><font>>
_______________________________________________<br>
> kart mailing list<br>
> <a moz-do-not-send="true"
href="mailto:kart@nuug.no"
target="_blank">kart@nuug.no</a><br>
> </font></tt><a
moz-do-not-send="true"
href="http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart"
target="_blank"><tt><font>http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart</font></tt></a><tt><font><br>
</font></tt></div>
</div>
<br>
_______________________________________________<br>
kart mailing list<br>
<a moz-do-not-send="true"
href="mailto:kart@nuug.no"
target="_blank">kart@nuug.no</a><br>
<a moz-do-not-send="true"
href="http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart"
target="_blank">http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart</a><br>
<br>
</blockquote>
</div>
<br>
<br clear="all">
<div><br>
</div>
-- <br>
<div><a moz-do-not-send="true"
href="http://www.turkompisen.no"
target="_blank">http://www.turkompisen.no</a></div>
<a moz-do-not-send="true"
href="http://www.kresendo.no/"
target="_blank">http://www.kresendo.no/</a><br>
<div><a moz-do-not-send="true"
href="http://no.linkedin.com/in/espenisaksen"
target="_blank">http://no.linkedin.com/in/espenisaksen</a><br>
<br>
<br>
</div>
</div>
</div>
</div>
</blockquote>
</div>
</div>
</div>
<br>
</div>
<br>
_______________________________________________<br>
kart mailing list<br>
<a moz-do-not-send="true" href="mailto:kart@nuug.no">kart@nuug.no</a><br>
<a moz-do-not-send="true"
href="http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart"
target="_blank">http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart</a><br>
<br>
</blockquote>
</div>
<br>
</div>
<br>
<fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
<br>
<pre wrap="">_______________________________________________
kart mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:kart@nuug.no">kart@nuug.no</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart">http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart</a>
</pre>
</blockquote>
<br>
</body>
</html>