<div dir="ltr">Når det gjelder kommuner som er ferdig importert/ikke skal importeres kan det legges inn i <a href="https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Topography_import_for_Norway/assignment#Ansvar_for_import_av_topografi_for_norske_kommuner" target="_blank">https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Topography_import_for_Norway/assignment#Ansvar_for_import_av_topografi_for_norske_kommuner</a><div class="gmail_extra"><br clear="all"><div><div>Hilsen<br>Torstein</div></div>
<br><div class="gmail_quote">26. februar 2015 kl. 22.41 skrev Sverre Didriksen <span dir="ltr"><<a href="mailto:sverre.didriksen@usit.uio.no" target="_blank">sverre.didriksen@usit.uio.no</a>></span>:<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex"><span>On Thu, 2015-02-26 at 08:34 +1100, Torstein Ingebrigtsen Bø wrote:<br>
> Vi kom ikke frem til noen enighet om multipoligoner (noe det heller<br>
> ikke er generelt for multipoligoner). Men jeg valgte å bruke flere<br>
> ytterveier. Blant annet fordi source:date taggen for dellinjer blir<br>
> bevart, noe som gjør det enklere å finne gammel data.<br>
><br>
> Jeg kan godt gjøre en oppdatering av de kommunene vi velger å<br>
> oppdatere. (En slik kjøring av alle kommunene tar minst 2 dager på min<br>
> laptop). Da får man med oppdateringene fra Kartverket, mens<br>
> oppdateringene i OSM blir tatt med under importprosessen (av et python<br>
> skript).<br>
<br>
</span>OK, da er det ikke så viktig å oppdatere filene. Jeg trodde at diffen<br>
mellom osm og N50 lå ferdig generert her.<br>
<span><br>
> Vi kan godt lage en liste over kommuner der det ikke bør importeres.<br>
> Siden dette er en ganske manuell import, tror jeg man kan importere<br>
> også der det er mye data fra før. Det blir bare veldig mye mer arbeid<br>
> å manuelt flette sammen OSM med N50.<br>
<br>
</span>Jeg tenkte her primært på de kommunene hvor det allerede er importert<br>
data fra N50, og ikke bare de hvor det bare er mye data. Jeg har jo tatt<br>
et par (Østre- og Vestre Slidre) og en del andre er også allerede tatt.<br>
<span><br>
> Når det gjelder importrekkefølge tror jeg det har lite å si om man<br>
> importerer veier først eller områder. Hva tenker du på når du sier at<br>
> "Det er langt lettere å jobbe med veier når ikke områdene allerede er<br>
> der."? Jeg ser det som to uavhengige importer. (Det eneste er at det<br>
> går tregere å laste ned data fra OSM når det er mer data i området).<br>
> Det eneste er at det skal markeres om veier krysser elver med bru.<br>
> Dette tror jeg er enklere å få til hvis man først importerer vann og<br>
> vannveier, så importerer/legger til veier.<br>
><br>
<br>
</span>Når jeg tenker meg om så spiller det liten rolle. Når jeg har tatt inn<br>
vegdata fra Kartverket så har jeg tatt en og en vei, og sammenlignet med<br>
flyfoto for å korrigere feil. Noen veier eksisterer nemlig ikke lenger,<br>
og noen er ikke velikeholdt så de er mer å regne som track, osv.<br>
<span><font color="#888888"><br>
-Sverre<br>
</font></span><span><br>
<br>
> Torstein<br>
><br>
> On Feb 26, 2015 3:35 AM, "Sverre Didriksen"<br>
> <<a href="mailto:sverre.didriksen@usit.uio.no" target="_blank">sverre.didriksen@usit.uio.no</a>> wrote:<br>
> Hei<br>
><br>
><br>
> Kom vi frem til noen enighet rundt denne måten å implementere<br>
> multipoligoner på? Personlig er jeg litt skeptisk fordi jeg<br>
> tror den vil gi oss store problemer i fremtiden.<br>
><br>
><br>
> Og så lurer jeg litt på om man bør kjøre en oppdatering av<br>
> dataene på google-driven. Disse bør egentlig genereres rett i<br>
> forkant av importen for å ikke miste det som er gjort i det<br>
> siste. Noe av det aller viktigste å passe på er jo å ikke<br>
> ødelegge noe.<br>
><br>
><br>
><br>
> Bør man lage en liste med kommuner man skal ta og ikke ta. Det<br>
> er jo allerede noen som er tatt og de er det vel neppe<br>
> nødvendig å ta.<br>
><br>
><br>
> Og til slutt; burde man ikke kanskje importert veier før man<br>
> tar områder? Det er langt lettere å jobbe med veier når ikke<br>
> områdene allerede er der.<br>
><br>
><br>
><br>
> -Sverre<br>
><br>
><br>
><br>
><br>
><br>
</span>> ______________________________________________________________<br>
<div><div>> From: Torstein Ingebrigtsen Bø <<a href="mailto:torsteinibo@gmail.com" target="_blank">torsteinibo@gmail.com</a>><br>
> Sent: 25 February 2015 13:41<br>
> To: <a href="mailto:kart@nuug.no" target="_blank">kart@nuug.no</a><br>
> Subject: [NUUG kart] Forslag til dugnad: import av vann og<br>
> arealdekke<br>
><br>
> Hei,<br>
><br>
><br>
> Da mener jeg at det er klart for en import av vann og<br>
> arealdekke fra Kartverket N50. Jeg er ferdig med en testimport<br>
> av Holtålen<br>
> (<a href="http://www.openstreetmap.org/#map=11/62.8799/11.2775" target="_blank">http://www.openstreetmap.org/#map=11/62.8799/11.2775</a>),<br>
> underveis brukte jeg beskrivelsen gitt<br>
> i <a href="https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Tibnor/N50import" target="_blank">https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Tibnor/N50import</a><br>
> Jeg har også laget en detaljert beskrivelse på engelsk<br>
> (<a href="http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Topography_import_for_Norway" target="_blank">http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Topography_import_for_Norway</a>)<br>
><br>
><br>
> Mitt forslag er at vi velger fem eller ti testkommuner (noen<br>
> med kyst, mye data/lite data). Da kan vi se hvor godt det<br>
> fungerer på disse. Hvis vi får problemer stopper vi og<br>
> utvikler prosedyren videre, ellers skallerer vi opp til en<br>
> full import.<br>
><br>
><br>
> Hvis ingen har noen tilbakemeldinger sender jeg forslaget til<br>
> <a href="mailto:imports@openstreetmap.org" target="_blank">imports@openstreetmap.org</a> og legger metoden til<br>
> <a href="http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Kartverket_import" target="_blank">http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Kartverket_import</a>.<br>
><br>
><br>
> Rett gjerne opp skrivefeil og fyll inn mer detaljer i<br>
> wikiene :-)<br>
><br>
> Hilsen<br>
> tibnor<br>
> Torstein<br>
<br>
</div></div></blockquote></div><br></div></div>