<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
<div class="" id="magicdomid4"><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">Mimes brønn
har nå vært oppe i rundt et år. </span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">Derfor</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> vi tenkte
det kunne være interessant å </span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">få en</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> kortfattet
statistikk om hvordan tjenesten er blitt brukt.</span></div>
<div class="" id="magicdomid5"><br>
</div>
<div class="" id="magicdomid6"><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">I</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> begynnelsen
av juli 2016 hadde Mimes brønn 71 registrerte brukere som hadde
sendt ut 120 innsynshenvendelser, hvorav 62 (52%) var vellykke</span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">de</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">, 19 (16%)
delvis vellykket, 14 (12%) avslått, 10 (8%) fikk svar at organet
ikke hadde informasjonen, og 12 henvendelser (10%; 6 fra 2016, 6
fra 2015) fortsatt </span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">var </span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">ubesvarte.
Et fåtall (3) av hendvendelsene kunne ikke kategoriseres. Vi ser
derfor at rundt to tredjedel</span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">er</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> av
henvendelsene </span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">var</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> vellykke</span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">de</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">, helt eller
delvis. Det er </span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">bra</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">!</span></div>
<div class="" id="magicdomid7"><br>
</div>
<div class="" id="magicdomid8"><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">Tiden</span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r"> det tar</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> før organet
først sender svar varierer mye, fra samme dag (noen henvendelser
sendt til Utlendingsnemnda, Statens vegvesen, Økokrim,
Mediatilsynet, Datatilsynet, Brønnøysundregistrene)</span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">,</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> opp til 6
måneder (Ballangen kommune) eller lenger (Stortinget, Olje- og
energidepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, UDI –
Utlendingsdirektoratet, og SSB har mottatt innsynshenvendelser
som fortsatt er ubesvarte). Gjennomsnittstiden her var et par
uker</span><span
class="author-a-z68zz89zyt9z76z3z65zfaqz68zwlpz84z"> (med unntak
av de 12 tilfellene der det ikke har kommet noe svar)</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">. Det følger
av offentlighetsloven § 29 første ledd at henvendelser om innsyn
i forvaltningens dokumenter skal </span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">besvares</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> «uten
ugrunnet opphold», noe som ifølge Sivilombudsmannen i de fleste
tilfeller</span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r"> skal</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> fortolkes
som «samme dag eller i alle fall i løpet av 1-3 virkedager». Så
her er det rom for forbedring.</span></div>
<div class="" id="magicdomid9"><br>
</div>
<div class="" id="magicdomid10"><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">Klageretten
(offentleglova § 32) ble benyttet i 20 av innsynshenvendelsene.
I de fleste (15; 75%) av tilfellene førte klagen til at
henvendelsen ble vellykket. Gjennomsnittstiden for å få svar på
klagen var en måned (m</span><span
class="author-a-z68zz89zyt9z76z3z65zfaqz68zwlpz84z">ed unntak av</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> 2
tillfeller, klager sendt til Statens vegvesen og Ruter AS, </span><span
class="author-a-z68zz89zyt9z76z3z65zfaqz68zwlpz84z">der det ikke
har kommet noe</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> svar). Det
er vel verdt å klage, og helt gratis! Sivilombudsmannen har
uttalt at 2-3 uker ligger over det som er akseptabel
saksbehandlingstid for klager.</span></div>
<div class="" id="magicdomid11"><br>
</div>
<div class="" id="magicdomid12"><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">Flest
henvendelser var blitt sendt til Utenriksdepartementet (9), tett
etterf</span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">u</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">lgt av
Fredrikstad kommune og Brønnøysundregistrene. I alt ble
henvendelser sendt til 60 offentlige myndigheter, hvorav 27 ble
tilsendt to eller flere. Det står over 3700 myndigheter i
databasen til Mimes brønn. De fleste </span><span
class="author-a-8fz89zrz82zez68zvz65zz88z6z122zz73zcqz87z">av
dem har dermed til gode å</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> motta en
innsynshenvendelse via tjenesten.</span></div>
<div class="" id="magicdomid13"><br>
</div>
<div class="" id="magicdomid14"><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">Når vi ser
på hva slags informasjon folk har bedt om</span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">,</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> ser vi et
bredt spekter av interesser; alt fra kommunens parkeringsplasser</span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">,</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">
reiseregninger der statens satser for overnatting er oversteget</span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">, </span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">korrespondanse
om asylmottak</span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r"> og </span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">forhandlinger
om toppdomenet .bv, til dokumenter om Myanmar.</span></div>
<div class="" id="magicdomid15"><br>
</div>
<div class="" id="magicdomid16"><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms">Myndighetene
gjør alle mulige slags ting. Noe av det gjøres dårlig, noe gjør
de bra. Jo mer vi finner ut om hvordan myndighetene fungerer,
jo større mulighet har vi til å foreslå forbedringer på det som
fungerer dårlig... og </span><span
class="author-a-x2kz72zz79zz76zz68zz65zhld2z69za9r">applaudere</span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> det som
bra. Er det noe du vil ha innsyn i, så er det bare å klikke på
</span><span class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms
url"><a href="https://www.mimesbronn.no/">https://www.mimesbronn.no/</a></span><span
class="author-a-jrisz70zz79z3hz72z2z68z1z68zz90zms"> og så er du
i gang :)</span></div>
<div class="" id="magicdomid17"><br>
</div>
</body>
</html>