[NUUG video] Debian on a stick

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Dec 4 15:16:06 CET 2008

Vi har snakket om å bruke live-CD eller tilsvarende for å boote
støttemaskinene til dvswitch.  En annen ide er å bruke
USB-minnepinner.  Som en start laget jeg et 1GB USB-bilde med
Debian/Lenny som kan fylles med den programvaren vi ønsker å ha
tilgjengelig.  Foreløbig er installasjonen ganske tom.

Avtrykket ligger nå tilgjengelig som

Det er en fullverdig Debian-installasjon beregnet for USB-boot.  Den
har ikke X, og root-passordet er blankt.  Jeg ser for meg at den kan
brukes uten X til dvsource-firewire, som jo ikke trenger grafisk
omgivelse.  Atrykket bruker ext2 og noatime-valget for å unngå unødig
skriving til flash-minnet, og er uten swap av samme grunn.