[NUUG video] Innkjøp av utstyr.

Lars H}kedal lars.hakedal at usit.uio.no
Fri May 23 19:11:05 CEST 2008

Jarle Bjørgeengen <jarle at bjorgeengen.net> writes:

> *Kamera
> http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=66805#

Hva koster et disk- eller minnebasert kamera? Man slipper den litt
kunstige grensen på en time foredrag før tape-bytte.  Det blir kanskje
litt bakvendt å begynne å ta backup av video man tar opp fremfor å
beholde tapene som backup, men det er vel det som er Fremtiden?

> * Mic
> http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=34734

Hva koster en mygg ala den Herman har? Lyden blir veldig mye bedre og
man står friere til å plassere kameraet.

> * Skjøteledning.
>
> På ingen måte perfekt, men en grei basisutrustning a'la det som
> vanligvis blir benyttet i dag.
>
> Dersom den enkelt opptaks-ansvarlige vil supplere med eget utstyr,
> flerkamera-produksjon osv. er det selvsagt fint, men vi bør sikre oss at
> sannsynligheten for å miste opptak av et møte blir minimert først.

Et kamera som er "ferdig", som man ikke glemmer å kjøpe tape til og
som man ikke må stoppe foredraget for å bytte tape er lettere å
betjene. Det kan settes opp av nesten-alle.

Tilsvarende, hvis man ikke får til annet så kan man i det minste sette
kameraet litt bak i salen, innlede/introdusere på den trådløse
mikrofonen som man gir videre foredragsholderen og så vil opptaket
(nesten) gå av seg selv.

Det sagt, jeg lover å være litt mer proaktiv med å putte foredragene i
kalenderen min og sette av tid til å faktisk og filme foredrag. Det er
_det_, at noen/jeg kommer og filmer som blir best.

                                                        LaRS.