[NUUG video] Erfaringer med videoproduksjon av GoOpen 2009

Keld Jørn Simonsen keld at dkuug.dk
Sat Apr 18 22:49:42 CEST 2009

On Sat, Apr 18, 2009 at 06:26:52PM +0200, Jarle Bjørgeengen wrote:

> Jeg tror vi har video av det meste, men mye er nok direkte til tape, og
> dermed uten innmiksing av presentasjoner. Noe mangler lyd fra speaker
> anlegg, pga. manglende XLR kabel osv. Morten Kjelkenes. jobber med
> overføring fra tape, og har (etterhvert) bedre oversikt over hva vi har.
>
> Ambisjonene med legge ned mye arbeid i planleggingen var jo at vi skulle
> unngå capture fra tape, og post-prosessering utover automatisk enkoding
> til ønskede formater.

OK, det høres bra ut.

> :-)

> 7 rom. (5 som var planlagt med dvswitch miksing)

> Jeg tror det.

> Det høres ut som en god ide. Har du noe dokumentasjon av det på wiki
> elns. ?

jeg har ikke noe på wiki. Men kanskje kommer det noe snart.
jeg lager snart (....) min egen wiki.

Oppsett:

1 Canon IX75 digitalkamera - flat type.
1 16 GB SDD kart
strømforsyning 230 V til IX75.
Stativ 120 cm (kostet 9 italienske euro, og kan være i min taske).

Canon IX75 har video zoom.
Den kan oppta filmsekvenser av opp til 1 time - rå filer fyller ca 2,7
GB for en time.  Så 16 GB er 5-6 timer.

jeg bruker ikke ekstern mikrofon. IX75 har ikke mulighet for ekstern
mikrofon.

kanskje er oppsett for simpelt for dere, men jeg kan som enmanshær stå
som arrangør og samtidigt lage video. Etter møtet opplaster jeg
filmavsnittene til en server, hvor jeg lager komprimering og omformning
til mpeg2...  med ffmpeg.  Jeg kan opplaste med 30 mbit/s fra det sted
vi normalt holder møtene. Typisk har jeg video klar dagen etter møtet.

Andre i DKUUG synes at det jeg lager er for simpelt, og ikke har nok
kvalitet.  DKUUG har et videoutvalg, og de har kjøpt en del videoutstyr.
Jeg har brukt det 2 ganger, men jeg har ennå ikke klart å konvertere det til
noe brukeligt, der krever visst noe apple utstyr å konvertere codec.

jeg har en idé om å lage webcast og spare video automatisk fra
videostrøm, med et bedre webcam. Er det noe? Så kan jeg kanskje bruke
bedre lydkilder. Og lage picture in picture med innlegg fra salen.

Hilsen
keld