[NUUG video] Hvem gjør hva mht. konvertering.

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Jan 13 00:01:24 CET 2009

[Erik Vold]
> Det gir nok lite mening å konvertere en og en fil manuelt. Tror det
> beste er om vi setter opp en automatisk konvertering til et egnet
> format, slik at den åpne siden er oppdatert med nye klipp som kommer
> inn...

Manuell konvertering er ikke aktuelt, nei.  Til det er det for mange
opptak, og nye opptak må håndteres automatisk.

> Hva som er et egnet format å konvertere til bør dere kanskje
> diskutere. Slik jeg forsto det på Petter må man installere noe for
> at Ogg Theora skal fungere.

I første omgang er det Ogg Theora som er aktuelt å konvertere til.
Windows Media er allerede tilgjengelig i dag (via http og mms).

> Anbefalningen fra Høgskolen i Østfold er H.264 / MPEG 4 AVC.

I forslag til utvidelse av statens standardkatalog anbefaler Høgskolen
i Østfold Ogg Theora for videopublisering, med valgritt tillegg for
H.264.  Du finner den teksten via

Uansett, spørsmålet fra Jarle er om dere har opplegg for å konvertere
fra DV til Ogg Theora hos dere, eller kan lage et slikt, og deretter
kan legge Ogg Theora-filene tilgjengelig via HTTP.  Kan det fikses?
Det vil gjøre automatisk konvertering enklere, og kanskje også fikse
lydproblemene vi ser ved konvertering fra Windows Media-filene.