[NUUG video] er ogg en åpen standard?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Jun 26 15:21:34 CEST 2009

[Håvard Espeland]
> IETF skriver ganske klart at RFC3533 det _ikke_ er en standard, men
> en memo

Her blander du sammen flere ting.  IETF bruker 'standard' om
spesifikasjoner som har gått igjennom alle stegene i IETF-prosessen.
Ordet 'standard' i IETF-sammenheng betyr ikke det samme som ordet
'standard' i andre sammenhenger.  RFC-ene er åpne standarder i henhold
til f.eks. definisjonen til EU og DKUUG.

> Problemet her er at Theora ennå ikke er publisert, og da er det i
> hvert fall vanskelig å argumentere for at det er standardisert.

Theora-spesifikasjonen er da publisert på web, så det blir litt
meningsløst å hevde det motsatte.  Jeg antar det du forsøker å få frem
er at den ikke er publisert av en anerkjent
standardiseringsorganisasjon.

> I så måte er jeg enig med Microsoft; hvis det bare er Xiph som står
> bak - samme hvor ideel denne organisasjonen måtte være -, så er den
> likevel godseid. Frem til da er det _kun_ opp til Xiph hvordan
> standarden skal utvikles videre. Selvsagt kan andre komme med
> inspill, men Xiph vil alltid ha siste ord. Jeg ser derfor frem til
> at IETF ratifiserer Theora.

Det er vel IETF som har siste ord, og ikke Xiph, hvis spesifikasjonen
er på tur igjennom IETF-systemet.  Uansett en litt uinteressant
diskusjon i og med at det er frivillig å ta hensin til hva Xiph gjør,
og de ikke kan tvinge igjennom sin vilje i strid med det Ogg-brukerne
ønsker.