VPN mellom noder som ikke kan nå hverandre med radio

Jesper Henriksen jesper at catnet.dk
Sun Dec 1 19:46:14 CET 2013

Har selv brukt openvpn ved andre anledninger, og er meget fornøyd med
stabiliteten. Men til et mesh nettverk som dugnadsnett.no tenker jeg at
tinc kanskje er smartere. Openvpn fungerer jo som relativt statiske
point-to-point forbinnelser der alle sender trafikk via en sentral node.
Tinc har, ihvertfald ifølge dokumentationen, mulighet til at noder hvis
det er mulig snakker direkte imellem hverandre, og de[n] sentrale
node[r] bare trengs til utveksling av public keys.

--
Jesper Henriksen