VPN mellom noder som ikke kan nå hverandre med radio

Tobias Brox tobias at tobixen.no
Wed Dec 4 20:21:42 CET 2013

[Jesper Henriksen @ 2013-12-04 19:49]
> Desverre ikke. Utover selvsagt å sette dem opp og kanskje kjøre
> båndbredde-test eller lignende.

Dét tror jeg ikke har mye for seg.

Når jeg må velge mellom ellers likeverdige komponenter, pleier jeg å myse på:

* Databasestruktur og valgmuligheter på databasebackend (ikke relevant for VPN)

* Source repository.

** Hvilket verktøy brukes for revisjonskontroll?  (Ikke det viktigste - men
   dersom det er CVS eller RCS eller noe Microsoft-produkt ... så bør man kanskje
   nedprioritere det)

** Finnes repository åpent ute på nett?  Hvis ikke ... så er det et dårlig tegn.

** Er det aktivitet på prosjektet?

*** For mye aktivitet tyder på at prosjektet ikke er modent

*** Lang tid uten noen som helst commits tyder på at prosjektet er dødt

** Hvilket utviklingsspråk er brukt?  (For VPN bør det være C).

** Ser koden ut som spaghetti?

** Hvor stort er prosjektet?  En VPN-løsning bør ikke være alt for mange linjer med kode.

* Miljø og dokumentasjon

** Hva finnes av åpne diskusjonsfora, mailinglister, etc?  Wiki'er?  Hvordan er aktiviteten?

* Funksjonalitet.  Hva trenger jeg, og hva tilbyr produktene?

--
Tobias Brox