Ide til robust auto-oppsatt mesh-node

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Mar 3 13:59:53 CET 2016

Jeg har en stund gått å kokt på en ide til en bedre mesh-node, og fant
ut det er på tide å få skrevet det ned.  Tanken er en Rapsberry Pi, satt
opp som mesh-node og med mulighet for forbindelse ut på nettet hvis den
er koblet i kablet nett.  Samme oppsett bør fungere med hvilke som helst
maskinvare støttet av Linux.

 1) Boksen kjører en Linux-variant med skrivebeskyttet disk, for å sikre
    at den ikke får korrupt filsystem når strømmen går.

 2) Når den starter opp, settes den opp som en batman-adv mesh-node, med
    et tilfeldig valgt IP-nummer (eller kanskje et fast derivert fra
    mac-adressen på nettkortet?).

 3) Det forsøkes DHCP mot TP-grensesnittet, og hvis den får IP-adresse
    der blir Tor startet.

 4) Hvis det er mulig å komme ut på nett via Tor blir det satt opp en
    DHCP-server til å dele ut IP-adresser på mesh-nettet, med noden selv
    som default-route og DNS-tjener.

 5) Det startes en DNS-tjener satt opp til å slå opp DNS-navn via Tor,
    slik at .onion-adresser fungerer.

 6) Det settes opp IP-tables-regler slik at all TCP/IP-trafikk fra
    mesh-nettet routes via Tor.

Resultatet burde bli robuste mesh-noder som kan settes ut over alt, og
som tilbyr en forbindelse til Internet hvis de har Internet-tilkobling.
Noen som vet om det allerede finnes slikt oppsett noe sted?

Jeg mistenker mitt gamle oppsett for å lage RPI-disker fra
godt utgangspunkt, men det må endres til å gjøre disken skrivebeskyttet
og til å ta i bruk Tor, DNS og DHCP.
--
Vennlig hilsen