Test av Freifunk-node i Oslo

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sat Sep 23 23:21:08 CEST 2017

Med hjelp fra forrige ukes NUUG-foredragsholder har jeg i dag klart å få
opp en Freifunk-node.  Jeg fulgte oppskriften tilgjengelig fra
oversettertjenester og foredragsholderen og venter nå på VPN-infoen som
trengs for å koble min node til Freifunk Berlin.  Det kunne ta inntil to
uker, så jeg får smøre meg med tolmodighet. :)

Dette nettet har andre wifi-parameter enn det meshfx-nettet vi har satt
opp så langt, og 2.4GHz-oppsettet bruker kanal 13, BSSID
D2:CA:FF:EE:BA:BE og SSID intern-ch13.freifunk.net, mens 5GHz-oppsettet
bruker kanal 36 BSSID 02:36:CA:FF:EE:EE og SSID
intern-ch36.freifunk.net.

Jeg er usikker på hvordan lenkene mellom nodene over Internett fungerer,
men tror det bruker OpenVPN.

I prosessen ble jeg tipset om en annen oppskrift som også har nyttig
informasjon, nemlig

JFYI.

--
Vennlig hilsen