Test av Freifunk-node i Oslo

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Sep 26 00:54:49 CEST 2017

[Tom Fredrik Blenning]
> Jeg hadde en lang diskusjon med Andre om dette da vi møttes før
> foredraget. Det er fordeler og ulemper, og de bruker begge deler i
> Berlin. OLSR brukes for backbone, men batman for end-user nettverket.
>
> Essensielt OLSR er best for statiske ruter, men batman er bedre for
> dynamiske.

Aha.  Vet du på hvilken måte OLSR er best for statiske ruter?

Jeg likte forresten måten de navnga SSID på nettene, med informasjon om
kanalvalg.  Det tror jeg er verdt å ta vare på, og jeg skulle ønske vi
tenkte på det samme da vi startet. :)

Jeg har forresten snakket med det danske miljøet og sett hvordan de gjør
oppsettet, og de bruker batman-adv, så vidt jeg forstår.  Forsøker å få
opp en node også med deres oppsett, for å se hvordan det gjøres der.

--
Vennlig hilsen