[NUUG fiksgatami] Referat fra samarbeidsmøte Studentlag Naturvernforbundet Bergen

Kyrre Sørensen kyrre.sorensen at gmail.com
Mon Jan 5 22:43:16 CET 2009

Dette er en mail til studentlaget i Bergen av Naturvernforbundet og
Natur og Ungdom etter at Kyrre representerte dem i møte med Petter,
Mari og Christer.
Det skulle være en intern mail, men kan også fungere som et referat vi
kan tenke tilbake på senere, og jeg ble bedt om å sende den hit.:

*****

Hei.

 Vi hadde et veldig bra møte med de som har begynt å utvikle en norsk
 versjon av den engelske fixmystreet.
 Jeg fremstilte saken som at vi hadde interesse av å jobbe med dem, og
 våres hovedønsker var å få saken opp og brukt, samt å få miljø inn i
 arbeidet.
 Dette var også forent med deres ønsker, men de var litt skeptiske til
 å definere kategorier, samt var mye mer interessert i arbeide med
 kommuner enn meg. Dette ser jeg også fordelen med.

 Jeg ville også fremstille det som at vi ikke i det hele tatt ønsket å
 føle at vi "mistet" prosjektet når vi da ville valgt bort å utvikle
 det selv.
 Løsningen på dette var at det var mer enn nok vi kunne gjøre sammen,
 og masse de ønsket vi kunne gjøre som de ikke greide/orket/osv.

 Så sammen så det ut til at vi kunne være en veldig god match.
 Med alle kontaktene vi hadde til sammen kan dette bare bli bra.

 De var også veldig på at vi måtte få rasket mulig ut en versjon som
 fungerte, da kunne vi søke om støtte, og Christer med kontakter
 innenfor flere departementer sa at da nesten garantert kunne få noen
 hundre tusener(!) i støtte(!!!!). Han fortalte også at Bård Vegard (i
 regjeringen) var veldig tent på ideen og ønsket å skrive dette i
 bloggen sin.

 Men i alle fall ønsket de raskt å få ut en versjon som fungerer (og
 ikke noe mer, ikke en komplisert avansert løsning ennå).
 Denne første løsningen skulle man da bruke til å få penger og
utviklere, og da evnt.
 bruke mer presse senere.

 For å hjelpe til i starten foreslo jeg at vi kunne hjelpe til litt
 økonomisk med dette. Da var vi usikre på om det beste var å bruke et
 selskap i Norge, eller å samarbeide med England. Vi falt på det siste,
 å be utviklerne i England hjelpe oss med dette, og være behjelpelig
 med penger når vi står frem, eller å be dem dokumentere koden bedre,
 noe som vil gjøre alt lettere for oss i fremtiden når vi også får med
 mange flere frivillige utviklere...

 De fortalte at det er noe som heter postmottak i hver kommune som vi
 kunne sende inn ting til, og at kommunene er PLIKTIG å svare på
 henvendelser innen 1 mnd eller lignende.

 De hadde målsetting: østlandsendingen innen 2 mnd, noe jeg syntes vi
skal ha likt i Bergen.

 Når det gjelder kartløsning hadde de forslag på en ting som heter
 Openlayers som gjør at det legger seg oppå hvilket kart vi ønsker.
 Derfor kan brukeren selv velge mellom å bruke google maps eller
 openstreetmap (som vi ønsker å bruke som foretrukket alternativ av
 flere grunner). Vi er derfor ikke låst til noen som helst kartløsning,
 og kan da utnytte de beste av de forskjellige, uten å måtte betale
 dyrt til Google....

 For å samarbeide med brukerne ønsker vi å ha en blogg. En
 utviklingsblogg som alle vi skal ha tilgang på. Her skal hovedsakelig
 vi skrive, og svare på alle spørsmålene som kommer inn. Det er veldig
 bra at ikke er for tekniske personer som gjør dette, men videresender
alle tekniske
 spørsmål til de som ikke har tid til å blogge og svare, men som er
 veldig god på tekniske ting. Det er også veldig lett å lage
 avstemninger på en slik blogg, slik at vi kan se hva det er interesse
for å lage.

 Andre ting som er aktuelt at vi kan gjøre er å spore opp kommuner og
 finne ut hvem som tar imot henvendelser på nett. Foreløpig var det
 Bergen, Oslo, Asker og noen flere steder, men vi trenger å finne ut hva og
 hvem...
 Det finnes også en standard som heter LOS-prosjektet, som er en mal på
 hvordan kommuner kan dele opp kategorier.
 Annen ting var å finne ut hvilke penger vi har, og hvordan de pengene
 er låst. Etc om vi MÅ bruke noe på markedsføring, og hva som vi kan
 bruke på England og design. (Ndesign??)
 Vi bør også finne ut hvordan man kan rapportere til kommunene sine nå,
 og hvordan dette fungerer i praksis....

 Vi er ikke låst til å være med på dette, men jeg anbefaler dette. Vi
 får da mange flere som jobber med prosjektet, og disse sitter inne med
 masse kunnskap og kontakter. De er effektive og elsker å jobbe med
 slike prosjekter.
 Jeg jobbet hardt med å forstå at vi ikke ville miste "vårt" prosjekt,
 noe de forstod og var enige i. Dette blir i så fall et
 samarbeidsprosjekt hvor vi utfyller hverandre. Vi kan være dråpen som
 får dette til å bli noe av i starten, og så kan vi sitte midt inni i
 dette mens vannet renner inn fra stat, kommuner og annet. Dette kan
 bli gøy...

 Det er også helt åpen for at vi lager vår løsning basert på det de
 lager, uten at dette koster noe for oss.
 De har også store eller større ambisjoner enn oss. Bl.a. pratet de om
 at norsk eiendomsregister som vi kanskje kunne komme oss inn i, som
 ville gi oss navn og info om hver bygning man trykker på... De ville
 også at dette skulle være et foregangseksempel på samarbeid mellom
 fri-kildekodebevegelsen og stat/kommune.

 Til slutt om navnet. De liker ikke vårt så godt. De er veldig for å
 tenke på andre ting enn byer også, og nevnte som eksempel et skipsvrak
 i nordnorge som folk ville få bort og kunne stemme på...
 De var også litt usikre på sine egne forslag, men har nå registrert
 bokmål og nynorsk på fiksgatami og fiksmittnabolag.no..
 Og før jeg glemmer det.. de hadde muligheter for å ha datasystemet hos
 seg... gratis...(noe som vi måtte betalt månedlig til ndesign og
 keyteq for)
 Jeg syntes vi burde gå for dette, og de ønsket å møte dere, helst
 rundt tiden dere skal på landsmøte.. Da blir det uten meg, sammen med
 de 3 hyggelige som foreløpig samarbeider sammen....
 Hva sier dere??

mvh
Kyrre