[NUUG fiksgatami] Kommunens ansvar ved dødsulykker på vei?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Apr 6 13:20:07 CEST 2011

Etter en dødsulykke med motorsykkel på fylkesvei 428 er det offentlige
saksøkt for dårlig vedlikehold.  En del av bakgrunnen er at det var
sendt inn en rekke bekymringsmeldinger om dårlig vei, men at ingenting
var gjort da dødsulykken skjedde.

et eksempel på omtale av saken.

Hvis jeg har forstått erstatningspraksis rundt dårlig vei riktig, så
kan det offentlige først få krav om erstatning hvis de har blitt
varslet om problemet og ikke har gjort noe med det.

Dette fikk meg til å tenke på hvilket ansvar kommunen vil få hvis de
via fiksgatami har blitt varslet om hull i en fylkes- eller riksvei,
og nekter å sende den videre til vegvesenet.  Det vil jo være
offentlig registrert på fiksgatami.no at de har fått meldingen.  Påtar
kommunene seg et ansvar ved å avvise slike meldinger?

Hva tror dere?  Jeg tror ikke jeg hadde turt å ignorere meldinger om
feil på fylkes- or riksvei hvis jeg hadde jobbet i kommunen.