[NUUG fiksgatami] Første utkast til vegvesenregioner på plass i mapit-dev.nuug.no

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Apr 21 10:17:51 CEST 2011

[Petter Reinholdtsen]
> Jeg har tenkt litt mer, og tror jeg foreslår Public Road
> Administration (som er navnet vegvesenet bruker om seg selv på
> engelsk) og PRA som kode.  Det må samkjøres med mySociety, da jeg
> foreslår det som en generisk kode og ikke kun for Norge.

Fikk beskjed fra Matthew at han foretrakk at jeg gjorde dette spesielt
for Norge i denne omgang.

> Når det gjelder numerisk ID, foreslår jeg å ta utgangspunkt i
> vegvesenets organisasjonsnummer i BRR (971032081), og legge på tre
> siffer for "underorganisasjon".  Ender da opp med en liste ala
> dette:

Det lot seg ikke gjøre, da ID er 32-bits tall og mine foreslåtte IDer
blir for store.  Må velge mindre IDer, men det er ikke noe problem.
Fint om noen gir innspill til min epost om regioner der det blir
diskutert.

Jeg har funnet to epostadresser til vegvesenregioner, og er usikker på
hvilke vi bør velge:

  firmapost-ost at vegvesen.no,vts-ost at vegvesen.no
  firmapost-sor at vegvesen.no,vts-sor at vegvesen.no
  firmapost-vest at vegvesen.no,vts-vest at vegvesen.no
  firmapost-midt at vegvesen.no,vts-midt at vegvesen.no
  firmapost-nord at vegvesen.no,vts-nord at vegvesen.no

Jeg tror vts-* går direkte til vegtrafikksentralene, mens firmapost-*
antagelig går via arkivet.  Cc til Eivind i vegvesenet hvis han har
innspill på valg av epostadresse.

Tenker å aktivisere denne endringen sammen med en endring i eposten
som sendes til det offentlige, der nærmeste navngitte vei slås opp i
OpenStreetmap, og informasjon om denne veien brukes til å gjette om
det er statens vegvesen som er operatør for veien.  Det har endel
usikkerhet, da det finnes veier uten navn i OpenStreetmap og de blir
ignorert i dette opplegget.