[NUUG fiksgatami] [rt.nuug.no #4167] Re: Søknad om prosjektmilder til FiksGatami.no

Petter Reinholdtsen via RT sekretariat at nuug.no
Fri Apr 22 11:10:44 CEST 2011

RT Correspondence

https://rt.nuug.no:443/Ticket/Display.html?id=4167

[Jon Petter Bjerke]
> Hei Christer,
>
> Vi hadde denne saken til behandling på vårt styremøte den 12.04.2011.
> Selv om vi beundrer innsatsen som er gjort og ser behovet for videre
> utvikling og tilpasning så beklager jeg å måtte melde at vi ikke fant
> å kunne innvilge søknaden i denne omgang.

Notert.

> Vi mener at utvikling og drift av applikasjoner for offentlig
> forvaltning ikke faller inn under den type prosjekter som vi primært
> kan støtte.

Vi har visst ikke lyktes med å forklare hva FiksGataMi er for noe,
eller så har vi forskjellig syn på hva som er viktig.  Å si at det er
en tjeneste for offentlig forvaltning er som å si at aviser er en
tjeneste for politikere og idrettsutdøvere.  FiksGataMi er i hovedsak
en tjeneste for innbyggerne som synliggjør status for offentlig
infrastruktur og ansvarliggjør det offentlige når det gjelder
vedlikehold av offentlig infrastruktur.  Det er naturligvis også en
tjenste for det offentlige, men jeg tror ikke du vil finne mange i
offentlig forvaltning som føler at det er deres tjeneste. :)

Uansett, det kan se ut til at vi her har fundamentalt forskjellig syn
på hva som er riktig å bruke ressurser på, så vi får ta det inn over
oss.

Mistenker det samme vil gjelde for innsynsautomaten og
stortingsinnsynsnettstedet som vi planlegger, da begge jo vil ha
kontakt med det offentlige.

> Likevel ser vi at prosjektet har ringvirkninger når det gjelder
> tilgang til offentlige datakilder (spesielt kartdata) og dette er et
> område hvor vi mener vi skal bidra. I denne omgang ønsker vi å
> kanalisere dette bidraget mer direkte i form av støtten som allerede
> er innvilget til å eventuelt ta noen slike saker for retten, samt at
> vi nå innleder et samarbeid med Wikimedia Norge med spesielt fokus
> på tilgang til offentlig eide data: både kart, bildemateriale og
> annet.

Høres bra ut.  Håper Wikimedia Norge har fokus på at bruksvilkårene
maksimerer mulig verdiskapning basert på disse dataene, og ikke er
fornøyd med Creative Commons-lisensier som legger begresninger på
gjenbruk.

Prosjektgruppen i FiksGataMi