[NUUG fiksgatami] Betraktning rundt Open311, samt interessant JSON-API for FiksGatami

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Apr 28 01:30:53 CEST 2011

Da jeg tittet mer på FixMyStreet på New Zealand slo det meg i dag at
ved å implementere serverdelen av open311-APIet på FiksGataMi, gir vi
publikum, pressen og det offentlige et utrolig krafig verktøy.  De får
direkte tilgang til vår database på maskinlesbart format, og kan bruke
alle de eksisterende klientene til å sende inn og hente ut informasjon
fra FiksGataMi.  En blir dermed ikke begrenset til hvilke portalsider
som eksisterer.

Mens jeg forsket litt mer på dette, oppdaget jeg at fixmystreet-koden
allerede har et JSON-grensesnitt som lar en maskinelt hente ut
informasjon om de innrapporterte problemene i et gitt tidsintervall.
Her er et eksempel, reformattert for å unngå lange linjer.

  % GET 'http://www.fiksgatami.no/json?type=fixed_problems&start_date=2011-03-01&end_date=2011-03-07';echo
  [{"name":"Christer Gundersen",
    "anonymous":0,
    "service":"Web interface",
    "council":"Bærum",

    "detail":"Det er noen fine benker på brua ved rådhuset. Sola
              varmer om dagen og det hadde vært fint med litt rydding
              av snø.",
    "confirmed":"2011-03-07 09:22:48.30592",
    "id":24,
    "title":"Snørydding av benker på brua",
    "category":"Snøbrøyting",
    "whensent":"2011-03-07 09:25:04.500277"}]
  %

En kan be om type=fixed_problems og type=new_problems.

Tenkte flere kunne ha glede av å kjenne til dette eksisterende
API-et. :)