[NUUG fiksgatami] Innspill rundt klageprosess mot Kristiansund kommune

Gorm Eriksen gormer at gmail.com
Sat Dec 10 14:25:19 CET 2011

2011/12/10 Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>:
> Jeg har heller ingen tro på at alt skal journalføres.  Jeg innbiller
> meg dog at klager på manglende svar ved henvendelser til kommunen skal
> journalføres, og blir veldig overrasket hvis en kommune kan holde en
> klage unna postlistene.  Er jeg på bærtur her?

Nei, jeg tror ikke du er det, men å svare på det spørsmålet krevet at
man gjør seg kjent med denne lova:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19981211-1193-004.html#map0

Se også på Offentleglova §4 sin definisjon på saksdokument:
http://www.lovdata.no/all/tl-20060519-016-002.html

> Min forventning til journalføring gjelder jo min henvendelse og
> påfølgende klage.  For FiksGataMi-meldinger vil det antagelig variere
> fra melding til melding.  Men jeg tror jo enhver FiksGataMi-melding
> har krav på svar selv om den ikke blir journalført.  Tar jeg feil her?

Det er i hvert fall god forvaltningskikk å svare på slike
henvendelser. Det offentlig er i stand til selv å vurdere dette. Er du
uenig på praksis så skal du klage til Sivilombudsmannen.

> Hva gjør at du tviler på at jeg kan klage på at jeg ikke får svar når
> jeg spør hvordan kommunen vurderer sin behandling av en annen
> henvendelse i forhold til forvaltningsloven?  Eller mener du at jeg
> mangler klagerett på at den originale FiksGataMi-henvendelsen ikke er
> besvart?

Det jeg mente er at du kan alltids klage, men forvaltningsloven har
litt strenge regler for hvem som har klagerett. Du kan selv vurdere om
du har klagerett:
http://www.jusinfo.no/index.php?site=default/721/1285/1373/1375

Hilsen, Gorm Eriksen