[NUUG fiksgatami] Klage

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Dec 15 12:05:01 CET 2011

[Thor Magne Hasselø]
> Fiks-gata-mi er ikke et offisielt kontaktpunkt mot Kristiansund
> Kommune, denne siden er drevet av personer utenfor vår organisasjon.

Takk for raskt svar.

Jeg har sikkert misforstått, men er det ikke irrelevant hvilken
epostløsning innbyggerne bruker for å sende epost til kommunen så lenge
det sendes til kommunens offisielle kontaktpunkt?  Er noen epost fra en
innbygger til kommunens offisielle epostmottak ikke å anse som
skriftlige meldinger til kommunen i henhold til forvaltningsloven og god
forvaltningsskikk?

> Henvendelser gjennom denne siden blir ikke journalført i kommunens
> postsystem.

Er dette offisiell politikk fra Kristiansund kommune?  Har en vurdert
konsekvensen av å ikke journalføre hvis det kommer melding fra
FiksGataMi om et problem, og noen deretter skader seg eller dør som
følge av dette problemet (f.eks. kumlokk som mangler eller hull i
veien), og det viser seg at at kommunen har fått beskjed via FiksGataMi
men ikke journalført at beskjeden er kommet inn?

> Jeg forsøker etter beste evne å besvare de henvendelser jeg får
> melding om gjennom Fiks-gata-mi, men akkurat denne henvendelsen kan
> jeg ikke se å ha mottatt noe varsel om, noe jeg selvsagt må beklage.

Nettopp.  Det er uklart for meg om kommunen har fått beskjeden og ikke
sendt den videre til deg, eller er meldingen ikke kommet frem til
kommunens epostmottak.

> Når det gjelder saken denne henvendelse omfatter så er det vedtatt at
> Kitty Williamsens gate skal være stengt for biltrafikk etter klager
> fra beboere i området, så sperringene blir nok stående.

I min opprinnelige melding sendt til kommunens offisielle epostmottak
postmottak at kristiansund.kommune.no spurte jeg om følgende som jeg ennå
ikke har fått svar på:

 * Ble meldingen omtalt på <URL: http://www.fiksgatami.no/report/7253/>
   som ble sendt på epost til postmottak at kristiansund.kommune.no
   24. august 20:05 mottatt og ikke journalført av kommunen, eller ble
   den borte på veien?  Jeg lurer altså på om meldingen forsvant før den
   kom fram til kommunen.

 * Hvordan vurderer dere at forvaltningslovens krav er oppfylt når det
   gjelder henvendelsen sendt inn 24. august?  Tenker spesielt på
   svarfrister og videresending hvis en henvendelse skal til andre.

I min klage spurte jeg om følgende som jeg ennå ikke har fått svar på:

 * Kan jeg få rask tilbakemelding med saksreferansen som klagen har fått
   hos kommunen og informasjon om hvordan klagen vil bli behandlet av
   kommunen?  Jeg ser av postlisten til kommunen 8. desember at min
   henvendelse har fått saksnummer 2011/586-16.  Anser dere saken som
   avsluttet eller vil klagen bli behandlet videre hos kommunen slik at
   jeg får svar på mine spørsmål?

CC til fiksgatami at nuug.no, som når de som drifter tjenesten FiksGataMi.

Jeg ber om svar på epost. Fint om fiksgatami at nuug.no får kopi av svar.