[NUUG fiksgatami] Hvilke kategorier skal vi bruke på fiksgatami?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Feb 21 13:24:48 CET 2011

[Audun Wangen]
> Hei.
>
> Beklager topposting, men sitter ikke på noen skikkelig e-postprogram
> akkurat nå. Synes prosjektet virker veldig bra.

Takk for det.

> Det viktigste er at det ikke er så mye tvil om hvilken kategori man
> skal velge.

Enig.  Den ene ekstremmuligheten er å la alle som ikke ber om annet få
"Annet" som kategori, da blir det enkelt å velge.  Men jeg tror det er
en dårlig ide, da det ikke gir oss innsikt i hvilke typer meldinger
som legges inn, og gjør at kommunen ikke oppdager verdien av
kategorisering.

Kommunene kan be om andre kategorier, slik at det vi velger ikke er
skrevet i stein.

> ettersom det ofte er egne selskaper som retter problemet. På den
> måten blir det enklere for kommunene å sortere sakene også.

Godt poeng.

Jeg aner ikke hvorfor kommunene som har delt disse har gjort dette.
Noen som vet?

> «Grafitti», som vi har som en kategori, kan sikkert også legges som

Mistenker at Grafitti kun er et problem i større byer, og dermed ikke
aktuelt som kategori for de fleste kommunene.

> Er det planlagt nynorsk (og eventuelt samisk) oversettelse forresten?

I denne omgang hadde vi bare råd til å få på plass en oversettelse
(som jeg har gjort og som ikke er ferdig).  Hvis vi får finansiering
til videre utvikling, kan vi vurdere nynorsk og samisk.  Vet at samisk
vil kreve mer jobb enn nynorsk, da endel av programkoden forutsetter
den ordstillingen og språkstrukturen som engelsk og norsk har felles,
mens samisk har en helt annen oppbygning av setningene som vil føre
til kodeendringer samt krav om oppdatert bokmålsoversettelse.  Tar
gjerne imot penger til å fikse dette. :)