[NUUG fiksgatami] Ideer til lansering og markedsføring

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Feb 25 10:32:06 CET 2011

[Petter Reinholdtsen]
> Jeg tror det er på tide å tenke på lansering og markedsføring av
> fiksgatami.  Det gjenstår litt kosmetiske feil før jeg tror tjenesten
> kan lanseres, og jeg håper mySociety/Matthew rekker å fikse disse før
> pengene er brukt opp.

Alt vi har funnet av kosmetiske feil er nå fikset, og det eneste som
gjenstår er mer finpuss av oversettelsen samt hjelpesiden (se patch
sendt tidligere i dag).  Christer skulle se om han fant noen med
estetisk sans som kunne gjøre sidene litt vakrere, men ellers er
tjenesten ferdig utviklet så vidt jeg har kunnet se.

> Jeg ser for meg at vi setter igang tjenesten i det stille, og så lar
> den være operativ mens vi jobber med pressemeldinger.  Jeg ser i
> hvert fall ikke noe problem med å la den ta imot og sende videre
> meldinger før vi har fått gjort den viden kjent.

Snakket litt med Christer, og tidsplan nå er å gjøre tjenesten
operativ torsdag neste uke (dvs. 3. mars), gi en avis anledning til å
være først med å omtale tjenesten hele helga (Gorm har opprettet
kontakt) og sende ut pressemelding til alle på morgenen når denne
avisen når hyllene, ellers mandag eller tirsdag morgen.

Innen den tid må produksjonsmaskin settes opp, backup-rutiner fikses
og kategori-lista spikres.

> I tillegg kan vi spore opp kontaktadresser til endel lokalaviser som
> Nordlys, Nordre Aker Budstikke og slike, som antagelig vil skrive om
> tjenesten for sitt lokalområde.  Her trengs det hjelp, da
> pressemelding at nuug ikke har disse adressene.

Alle lokalaviser og en god del andre medieaktørers epostadresser er
sporet opp.  300 adresser er på plass. :) De må testes, så jeg foreslo
at Christer skrev noe givende og testsendte til alle redaksjonene.

> Jeg ser for meg følgende steg for å gjøre tjenesten kjent.
>
> 1) Produksjonsetting, der www.fiksgatami.no begynner å fungere og
>    sender epost til riktig kommune/fylke når folk legger inn saker.
>    Før den tid på vi ha
>      v Kontaktadresse til alle kommuner
>      - Velge kategorier for kommuner som ikke har fortalt hvilke
>        kategorier de ønsker.
>      - Opplegg for backup av SQL-databasen

Jepp.  Jeg tar gjerne imot hjelp til å spikre disse bitene.  Etter å
ha hørt med Matthew on serverbelastning, går vi videre med virtuelle
maskiner, og venter med fysisk maskin til behovet melder seg.

> 2) Pressemelding om mapit.nuug.no til pressemelding at nuug, der vi
>    snakker om verdien av OpenStreetmap.org og viktigheten av korrekte
>    kommunegrenser som en byggesten for tjenesten fiksgatami.  Bør be
>    alle bidra til å forbedre OpenStreetmap.org slik at hele Norge får
>    et fritt tilgjengelig kart.  Her bør vi kanskje ha med sitat fra
>    noen i OSM-miljøet.

Her er det ingen som har gjort noe.  Den bør sendes i starten av neste
uke (mandag/tirsdag) for å ha ønsket effekt.

> 3) Pressemelding om at fiksgatami er operativ til pressemelding at nuug +
>    lokalaviser, der vi forteller at tjenesten er operativ og vil sende
>    til riktig kommune og fylke når borgerne melder om problemer i sitt
>    nærmiljø, samt be de som er misfornøyd med kartet for sitt
>    lokalområde om å bidra til OpenStreetmap.org

Christer er igang med første utkast.

> 4) Petter presenterer prosjektet på Go Open 2011 som finner sted
>    22. og 23. mars.

Jepp.

Vi skal ha en telefonkonferanse via Skype med Tom Stenberg fra
mySociety på tirsdag for å diskutere lanseringsplanene og få innspill.
Siste finpuss gjøres derfor i løpet av neste uke.

> Er det andre og bedre ideer?  Noen som har tid til å bidra til
> skriving av pressemeldinger?  Jeg ser for meg at vi skriver enten på
> wiki.nuug.no eller på piratepad.net.

Bidrag tas imot med takk.