[NUUG fiksgatami] Hvilke kategorier skal vi bruke på fiksgatami?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Feb 25 16:10:41 CET 2011

[Petter Reinholdtsen]
> Enig.  Den ene ekstremmuligheten er å la alle som ikke ber om annet
> få "Annet" som kategori, da blir det enkelt å velge.  Men jeg tror
> det er en dårlig ide, da det ikke gir oss innsikt i hvilke typer
> meldinger som legges inn, og gjør at kommunen ikke oppdager verdien
> av kategorisering.
>
> Kommunene kan be om andre kategorier, slik at det vi velger ikke er
> skrevet i stein.

Jeg har tenkt litt, og jeg tror vi er på feil vei når det gjelder
kategorier.  Vi bør se på hvilke kategorier som gir mest mening for
innbyggerne, og ikke hvilke kategorier kommunen ønsker.  Jeg tror
dermed vi bør velge helt andre kategorier, som "Hull i veien" i stedet
for "Vei".  Flere av våre kategorier kan så sendes til en av kommunens
kategorier, men de trenger ikke ha overlapp.  Er ikke helt sikker på
hvilken samling kategorier som gir mening her i Norge, men skal
forsøke meg på en oversettelse av de kategoriene som fixmystreet
bruker i dag når jeg får tid.

Ville bare nevne at vi bør tenke nytt når det gjelder kategorisering,
og spørre brukerne og ikke kommunene om kategorier.