[NUUG fiksgatami] Hvilke kategorier skal vi bruke på fiksgatami?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sat Feb 26 03:41:00 CET 2011

[Petter Reinholdtsen]
> Er ikke helt sikker på hvilken samling kategorier som gir mening her
> i Norge, men skal forsøke meg på en oversettelse av de kategoriene
> som fixmystreet bruker i dag når jeg får tid.

Her er noen ideer basert på kategoriene fra fixmystreet samt innspill
fra folk rundt meg.

# i
2010 engelsk kategori                  Forslag til oversettelse
 18k potholes                          Hull i veien
  6k other                             Annet
  6k roads/highways                    Gate/Vei
  6k street lighting                   Veglys
  4k pavements/footpaths               Fortau/gangsti
  3k flytipping                        Dumpet skrot
  2k rubbish (refuse and recycling)    Forsøpling
1.7k car parking                       Parkering
1.6k graffiti                          Grafitti
1.5k dog fouling                       Hundedritt
1.5k street cleaning                   Gaterydding
  1k road traffic signs                Veitrafikkskilt
  1k abandoned vehicles                Forlatt kjøretøy
  1k trees                             Tre
 500 street nameplates                 Gatenavneskilt
 700 traffic lights                    Trafikklys
 700 parks/landscapes                  Park/landskap
 200 flyposting                        Ulovlig oppslag
 174 bus stops                         Busstopp / Kollektivtrafikk
  50 public toilets                    Offentlige toalett

Tror det gir mest mening å angi kategori i entall (og ikke flertall
som på engelsk).  Noen som har synspunkter her?

Her er noen ideer til ting som kan være aktuelle for Norge:

  Dårlig vannkvalitet
  Snøbrøyting
  Veistrøing

  Oversvømmelse