[NUUG fiksgatami] Utkast til pressemelding om status for FiksGataMi

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Jun 1 08:19:30 CEST 2011

[Petter Reinholdtsen]
> Jeg har laget første utkast.  Mangler sitat og savner en vinkling
> som trigger journalisters interesse, men tenkte det var greit å få
> skrevet ned et utkast.  Vil ha pressemeldingen ut tidlig 2011-06-01,
> så det er veldig fint med innspill til fiksgatami at nuug.no raskt.

Har lagt inn sitat og endret vinkling, samt nevnt NUUG-presentasjonen
som sendes på Frikanalen i morgen.  Her er nytt utkast.  Jeg tror
denne er grei nok til å sendes, men tar fortsatt gjerne imot innspill.
Skrivefeil og annen korrektur kan fikses direkte i wikisiden,

FiksGataMi: 1250 problemer fikset på tre måneder

   FiksGataMi er en landsdekkende tjeneste for å melde feil og
   problemer i det offentlige rom til det offentlige. Ved å gå inn på
   nettstedet www.fiksgatami.no har innbyggerne rapportert om
   problemer i sitt lokalmiljø. FiksGataMi dekker alle landets
   kommuner og brukerne av nettstedet kan rapportere og diskutere
   problemer de har funnet i sitt nærområde. Hvem som helst kan melde
   problemer uten å tenke på hvem i det offentlige som skal ha
   beskjed. FiksGataMi sender e-post til lokale myndigheter basert på
   den geografiske plasseringen av problemet etter at innbyggeren har
   markert på kart hvor problemet befinner seg, og takket være
   forvaltningsloven vil meldingen ende opp hos riktig
   instans. Tjenesten bruker kartdata fra det dugnadsbaserte
   kartprosjektet OpenStreetmap, som har god dekning i tettbygde
   strøk, og noe mer sparsom dekning i mer grisgrendte områder.

   Vi i FiksGataMi-prosjektet er veldig glad for å kunne rapportere at
   prosjektets første 3 måneder har vært en stor suksess, og mer enn
   1250 av 6000 problemrapportert er registrert fikset. Prosjektet ble
   annonsert 7. mars, og siden den gang har litt over 3600 personer
   fått hjelp til å nå det offentlige. 78 prosent av disse forteller
   at at de aldri har rapportert noe til det offentlig tidligere.

     «Vi ble fullstendig overveldet over responsen ved lansering, og
     er veldig glade for å se at så mange innbyggere har funnet
     FiksGataMi nytting», sier Petter Reinholdtsen som er leder i
     foreningen NUUG og initiativtaker til tjenesten.

   Innbyggerne i kommunene Elverum, Farsund, Gausdal, Gjerdrum, Grue,
   Høylandet, Kongsvinger, Lavangen, Lillesand, Lom, Lyngdal, Lyngen,
   Marnardal, Oppdal, Risør, Roan, Røyrvik, Sogndal, Strand,
   Sør-Varanger, Tysfjord, Ørskog og Åmot kan være spesielt
   fornøyde. Der er absolutt alle FiksGataMi-problemrapporter eldre
   enn fire uker blitt fikset.  Innbyggerne i Asker, Balsfjord,
   Bamble, Berg, Giske, Halden, Holmestrand, Larvik, Lørenskog,
   Narvik, Re, Spydeberg og Tysvær har også grunn til å være
   fornøyde. Der er mer enn halvparten av alle problemrapporter eldre
   enn fire uker blitt fikset.

   FiksGataMi er opprettet etter initiativ fra foreningen NUUG, og er
   utviklet med støtte fra Friprogsenteret og Departementenes
   Servicesenter basert på fri programvare hentet fra britenes
   mySociety.  Tjenesten er satt opp og drives av frivillige i
   foreningen NUUG.

   Presentasjon av FiksGataMi-teknologien sendes på Frikanalen
   (tilgjengelig via RiksTV) torsdag 2011-06-02 kl. 15:00.

Kontaktpersoner

   Petter Reinholdtsen, leder av NUUG

   Christer Gundersen, ansvarlig for offentlig sektor i
   Friprogsenteret, +47 934 11 360

   Begge kan kontaktes via fiksgatami at rt.nuug.no.

Referanser

     * FiksGataMi, http://www.fiksgatami.no/