[NUUG fiksgatami] postgres-tuning

Tollef Fog Heen tfheen at err.no
Thu Mar 3 22:03:11 CET 2011

Hei,

jeg tittet såvidt på postgres-oppsettet og det er relativt utunet.  Nå
vet jeg ikke hvor mye av tregheten til fgm som er skyldes postgres, men
det å tune den litt skader jo ikke.

i postgresql.conf:

effective_cache_size kan gjerne settes til 256MB,

Dette er mengden RAM postgres antar OS-et bruker til diskcache.  Det
stemmer ca med hvor mye diskcache som er i bruk nå.

shared_buffers er hvor mye minne postgres bruker som arbeidsminne.  Det
kan nok økes til rundt 128MB, men før det gjøres må også

  sysctl -w kernel.shmmax=$(( 130 * 1024 * 1024 ))

kjøres.  Gjøres permanent ved å putte «kernel.shmmax = 136314880» i
/etc/sysctl.d/postgresql.conf

log_min_duration_statement = 250 kan også gjerne settes, da vil
spørringer som tar mer enn 250ms logges.

--
Tollef Fog Heen
UNIX is user friendly, it's just picky about who its friends are