[NUUG fiksgatami] Mapit utvidet med postnummer, og fiksgatami blitt bedre til å finne riktig sted

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Mar 6 00:52:05 CET 2011

Testingen de siste dagene har vist at postnummer-oppslaget til Google
ofte ikke gir kommunesenteret for postnummer i grisgrendte strøk, og
manglet noen nye postnummer.

F.eks. ga 6900 og 8540 helt feil posisjon langt opp i fjellheimen, og
0032 manglet.

For å bøte på dette har jeg brukt litt tid i helga til å få lastet inn
postnummerdatabasen til Erik Bolstad i mapit.nuug.no, og få fiksgatami
til å bruke disse istedet for Google Map.  Dette er nå på plass, og
resultatet kan ses via <URL:http://mapit.nuug.no/> og
<URL:http://www.fiksgatami.no/>.

Konsekvensen er også at vi å kan fikse postnummer-posisjon lokalt, og
slipper å be Google om å endre i sitt opplegg for å få bedre posisjon
for et postnummer. :)

En rekke andre småproblemer er også fikset de siste dagene.
F.eks. aksepterer vi nå bildefiler inntil 5 MiB, mens grensen før var
128 KiB (takk til Kyrre som rapporterte problemet).  En kan nå også se
status for kommuner som har navn som er staten på navnet til andre
kommuner (som Berg og Hamar).  Takk til Christer som testet i Hamar og
Matthew som fikset feilen da den ble oppdaget.

Har også økt ytelsen på tjenesten (fra antagelig 0.9 transaksjoner pr
sekund til 30-40 transaksjoner pr sekund), etter at Audun hos VG
gjorde initielle stresstester og fant at maskinen gikk i frø med 15
samtidige brukere (siege ble brukt til denne testingen).

Når det gjelder samarbeid/lansering med VG, så utsettes slik lansering
noen uker til ytelsen er bedre og for å sikre at tjenesten lanseres
under NUUGs fane og det dermed blir mer klart for brukerne at dette er
NUUGs tjeneste og ikke VGs tjeneste.  VG er med på laget fremover, og
jeg tror vi skal få et godt samarbeid fremover.

Audun og jeg ser på muligheten av å bruke VGs varnish-cluster forran
fiksgatami, men jeg har ikke rukket teste at alt fungerer.  En kan
teste mot fiksgatami.vgnett.no for å se hvordan det arter seg nå.
Hvis det blir klart til mandag, så vil www.fiksgatami.no
forhåpentligvis håndtere enda flere transaksjoner pr. sekund. :)

Vennlig hilsen,