[NUUG fiksgatami] FiksGataMi

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Mar 9 10:34:34 CET 2011

[Pegah Niku]
> Hei Petter!

Hei.

> Jeg driver og lager om FiksGataMi og hadde et par spørsmål til deg:
>
> Hva ønsker dere å oppnå FiksGataMi?

Vi ønsker å gi borgerne en enkel måte å synliggjøre og melde fra om
problemer med offentlig infrastruktur.  Dette er en tjeneste for
innbyggerne, av innbyggerne.

I tillegg ønsker vi å synliggjøre styrken til fri programvare og gjøre
flere oppmerksome på foreningen NUUG.

> Har dere fått noen tilbakmeldinger av lokalebeboere hittil?

Det strømmet inn med henvendelser til oss, og de fleste innbyggerne er
positive, men noen kommenterer mangelfulle kart i sine nærområder.

Vi har valgt fribrukskartet OpenStreetmap som kartgrunnlag på grunn av
bruksvilkårene det har, og det er laget å dugnad av frivillige over
hele verden.  Det fører til at det ofte har bedre dekning i tettbygde
strøk der det er større potensiale for frivillige, og noen områder er
mindre godt kartlagt.  Både Google Maps og kartverkets kart er
forkastet på bakgrunn av bruksvilkårene de stiller.

> Hvilke saker har dere fått inn foreløpig?

Kategorifordelingen fra i går finner du på
<URL:http://people.skolelinux.org/pere/blog/FiksGataMi_lansert__og_responsen_har_v__rt_overveldende.html>.
Ikke uventet er det hull i gata som er mest rapport.

> Hvilke dato startet dere opp?

Tjenesten begynte å fungere torsdag 3. mars, og vi annonserte den
mandag 7. mars etter å ha brukt dagene før til å fått på plass de de
siste bitene i systemet.

> Kunne du sendt meg noen bilder jeg kunne bruke i artikkelen? Noe
> relevant fra nettsiden eller noe?

Jeg foreslår at du besøker tjenesten og tar noen skjermbilder fra
nettleseren din.  Har ingen bilder tilgjengelige selv.

> Også et fint bilde av deg selv???

Jeg vil helst ikke ha bildet i avisa, så jeg takker nei til det
tilbudet.

Jeg vil gjerne ha beskjed når saken publiseres og enten kopi av
artikkelen eller URL til der det står på web.  Vi forsøker å holde
oversikt over omtale av tjenesten. :)

Cc til prosjektepostlisten, slik at alle der er kjent med vår
korrespondanse.

Vennlig hilsen,