[NUUG fiksgatami] Ideer til oppskalering av FiksGataMi

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Mar 10 10:33:43 CET 2011

Pr. i dag kjører tjenesten på en virtuell KVM-maskin med 1 CPU og 1 GB
RAM.  Vertsmaskinen er en Dell PowerEdge 2950 som eies av
Skolelinux-prosjektet, som var den KVM-maskinen jeg hadde tilgjengelig
da vi startet.  Tjenesten består egentlig av to tjenester,
mapit.nuug.no og www.fiksgatami.no, og begge kjører på samme maskin.

For skalering tror jeg det er lurt å dele disse på to maskiner, samt å
flytte over til en sprekere virtualiseringsvert. :)

Jeg ønsker derfor å kjøpe en ny virtualiseringsvert som skal være NUUG
sin, og den bør ha en solid mengde minne.  Ser for meg 32-64 GB RAM,
alt etter hva som er kostnadseffektivt.  Regner med at ny server
kommer på 40-50k.  Diskmessing tror jeg alt som selges vil være
tilstrekkelig, da både mapit og fiksgatami har veldig lite
disk-fotavtrykk.

Med en slik vert på plass lager vi to virtuelle maskiner, og gir
fiksgatami-maskinen mer minne, slik at den håndterer flere samtidige
oppkoblinger.  mySociety har 8 GB ram på sin maskin, og det er
tilstrekkelig for deres belastning.  Antar det skulle holde også for
oss.

Hvis vi føler for det kan vi sette opp vår egen virtuelle
varnish-maskin foran de to tjenestene, men så lenge VG stiller med sin
ser jeg ikke poenget med å prioritere å bruke tid på det.

Jeg ser for meg å fortsette å bruke Debian/Squeeze som
grunnlagsplatform.

Noen som har innspill til denne grovskissen av en plan?  Den bør
implementeres raskt, og må være på plass før VG begynner å annonsere
www.fiksgatami.no, for å ta unna den belastningen jeg regner med
kommer da.